Slutet närmar sig för Norman & Norma

Nu börjar det hetta till på Bates Motel. Norman blir galnare och galnare och till slut hamnar han på mentalsjukhus. Själv förstår han inte varför han är där när det i själva verket är hans mamma som har problem. Och även om hon inte har de problem Norman tror har hon problem. Att ha Norman inlagd är allt annat än gratis och någon försäkring har hon inte. Vad hon har är en sheriff som är kär i henne och som går med på att gifta sig med henne och på så vis betala för Normans vistelse med hans försäkring. Norman blir dock inte långvarig på institutet och när han kommer ut och får reda på att hans mamma gift sig blir han allt annat än glad.

När det gäller Normas andra son Dylan så funderade jag ju lite på hur det skulle gå för honom (alla vet ju att han inte finns med i filmen "Psycho") och det verkar som om man löst detta redan den här säsongen. Emma som jobbade på motellet genomgår en lungtransplantation och bestämmer sig sedan för att flytta till Seattle och Dylan följer med. Om detta faktiskt betyder att han inte är med mer i serien får vi se, men man ger sig här en chans att bli av med både Dylan och Emma på ett bräde. När de gäller Sheriff Alex ser vi även hur man skulle kunna göra sig av med honom redan nu om man så önskar.

Jag gillar serien och känner en sorg att det nu bara är en säsong (to avsnitt) kvar men samtidigt är jag väldigt nyfiken inför sista säsongen på hur man ska knyta ihop det hela.

- - Spoiler för den som inte vill veta något alls om slutet av säsong fyra - -

Jag blev lite förvånad att man gick så fort fram. Redan här i det sista avsnittet dör Norma och även om vi visst det trodde i alla fall inte jag att det skulle komma redan i säsong fyra. Jag trodde nog att man skulle avsluta säsong fem, med det och att man sen skulle få tänka sig hur det skapade en brygga till filmen. Nu verkar det dock som om man kanske till och med kommer visa lite av det som händer i filmen i slutet av serien med tanke på att man ska fylla tio avsnitt med en död Norma.

- - Slut spoiler - -

Både Vera Farmigan och Freddie Highmore gör underbara rolltolkningar som Norma och Norman Bates och de blir bara bättre ju längre det går. Max Thieroit och Olivia Cooke som spelar Dylan och Emma får lite mindre tid den här säsongen, men även de fungerar bra. Emma blir kanske lite tråkigare som karaktär efter operationen.

Men säsongen är kanon och jag är riktigt sugen på att se hur allt ska sluta…fast jag redan vet vad som kommer hända. En lite underlig känsla…

1. Det är lite kul att boningshuset är så litet utvändigt, men ändå så stort invändigt. Jag får inte ihop det riktigt.

2. Under inledningen har alla namn fått en bokstav i samma neon som Bates Motel skylten.