Spretigt, spektakulärt och underhållande

Dubbelspinoffen "Legends of Tomorrow", sprungen ur både "Arrow" och "The Flash", fortsätter att vara så där härligt hopknuten av de båda föräldraserierna även om den allt som oftast verkar utan någon direkt koppling till dem. Visst finns det några crossovers, men i den här andra säsongen är den starkaste kopplingen att omgångens skurkar är ett eget litet team ihopsatt av onda hjärnor från båda serierna. Jag återkommer till det.

Under säsong 1 kändes serien ganska länge som den satt fast i rätt begränsade ramar. Superhjältegänget, bestående av både goda och onda figurer, hade en specifik motståndare i Vandal Savage och det kändes tydligt att det fanns ett bestämt slut, men fram emot den väntade finalen började det rycka och dra lite i både gänget och serien och nya möjligheter uppenbarade sig - dessutom med nya huvudkaraktärer. Vi tappade tre legender när säsong ett gick i mål och en bit in i den andra säsongen har vi fått två nya, viktiga beståndsdelar.

Men allting börjar i bitar - bokstavligt talat. Samtliga medlemmar i gruppen är spridda på olika platser i tiden, med undantag för Mick Rory/Heat Wave (Dominic Purcell) som är nedsövd i skeppet Waverider sedan 1942 (!) och som legat på havets botten sedan dess. Historikern Nate Heywood (Nick Zano) ber om Oliver Queens (Stephen Amell) hjälp att lokalisera skeppet. När det skett och Mick vaknat till liv får situationen sin förklaring då kapten Rip Taylor (Arthur Darvill) spred medlemmarna till olika platser i tiden som säkerhetsåtgärd i samband med att han stoppade en kärnvapenbomb skickad av Damien Darhk (Neal McDonough) 1942. Nate hjälper Mick att lokalisera alla medlemmar, men Rip är försvunnen. Lagom till när teamet är samlat på nytt och händelserna 1942 justeras blir de konfronterade av superhjälteteamet Justice Society of America.

Det här är ju rätt fräckt. JSA, som den populära förkortningen är, är ett superhjälteteam från 40-talet som föregick det mer populära Justice League, och i den här varianten av teamet finns en tidigare version av Vixen, Amaya Jiwe (Maisie Richardson-Sellers), som man kunnat se i en separat animerad serie och i "Arrow - Säsong 4". Dessutom finns Commander Steel med som är farfar till den nya Legends-medlemmen Nate! Efter lite krångel med JSA går Amaya/Vixen med i teamet temporärt och Nate får ett serum utblandat i sitt blod som ger honom superkraften att förvandlas till en riktig stålman, och vips är han hjälten Steel.

Vixen och Steel kompletterar Mick och resten av teamet som är Sara Lance/White Canary (Caity Lotz), Ray Palmer/Atom (Brandon Routh) samt Martin Stein (Victor Garber) och Jefferson "Jax" Jackson (Franz Drameh) som gemensamt blir Firestorm. Rip är fortfarande försvunnen och Sara tar kommandot som kapten.

Så småningom blir säsongens uppdrag tydligt. Delvis handlar det om att hitta Rip någonstans i tiden men till större delen att jaga efter den skurksammansättning som får namnet Legion of Doom, bestående av Darkh, Eobard Thawne/Reverse Flash (Matt Letscher) och Malcolm Merlyn (John Barrowman) - samtliga välkända busar från Arrowverse-serierna - som far runt i tiden med ett slutmål som givetvis är riktigt ondskefullt.

Poängen med en tidsreseserie är förstås att verkligen hoppa fram och tillbaka mellan alla möjliga olika tidsåldrar. Även om det blir lite spretigt och galet emellanåt blir det även underhållande och kul när gänget möter så spridda historiska personer som George Lucas (!), General Grant, Al Capone, J. R. R. Tolkien, George Washington samt NASA-astronauten Jack Swigert, så väl som de fiktiva figurer som utgjorde Kung Arthurs hov. Även samurajer och dinosaurier hinns med, så gänget ligger inte på latsidan.

"Legends of Tomorrow" känns som den mest spektakulära serien i "Arrowverse". Visst har "The Flash" och "Supergirl" storylines och figurer som inte är lika "normala" som de i "Arrow", men i "Legends of Tomorrow" finns det inga logiska regler och då blir det ett spektakel av det hela. Ett underhållande sådant, och det är lite befriande att karaktärsuppställningen kastas om lite till denna omgång. Det gör att serien i hög grad inte alls går i samma hjulspår som under den första säsongen. Säsong 2 avslutas förstås med en cliffhanger som understryker att det inte blir någon lugn och ro för teamet bara för att ett uppdrag gått i mål.

Lite spridda borttagna scener till några av avsnitten ligger på de tre skivorna. Det är alltid lite knepigt att ta sig an bortklippta scener till tv-serier, men är man ett riktigt die hard-fan finns de i alla fall där.

I övrigt finns det en liten specialare på tio minuter om det stora crossoveräventyret (se Tre saker), där jag antar att liknande specialare finns de andra seriernas boxar. Det känns lite ofullständigt att se detta inslag, men det kanske klarnar när alla delar finns att se.

Bloppers finns också att se, men de är marginellt underhållande.

Avslutningsvis, i vanlig ordning på DC:s tv-boxar finns en panel från Comic-Con med, men den ligger liksom ett år efter. Det är panelen inför säsongen och det är inte så givande att titta på. Trist nog är halvtimmen skapligt osynkad mellan ljud och bild, så ännu mindre anledning att titta på den. Tyvärr.

1. En av säsongens höjdpunkter är den fyrdubbla crossovern mellan samtliga fyra serier i Arrowverse, när hjältarna ställs emot ett utomjordiskt hot. Äventyret börjar lite lätt i slutet på ett "Supergirl"-avsnitt och tar fart i "The Flash", fortsätter i "Arrow" och avslutas i "Legends of Tomorrow". Även om Superman, Batman och Wonder Woman med flera saknas är det det närmaste ett fullskaligt "Justice League" man kommit. Rätt maffigt faktiskt!

2. Av alla serier i "Arrowverse" är "Legends of Tomorrow" den som görs i minst antal avsnitt per säsong. Första säsongen var på 16 avsnitt, andra och kommande tredje är på 17 avsnitt. Jag vet inte riktigt varför det blivit så även efter första säsongen där serien på sätt och vis formades av några inledande avsnitt av "Arrow" och "The Flash" men jag gillar att det inte är 22-23 avsnitt!

3. I den första säsongen hamnade gänget i Vilda Västern-eran och stötte på DC-figuren Jonah Hex (Johnathon Schaech) och det blev ett så pass lyckat möte fanmässigt så en upprepning var ett faktum till denna säsong.

ANDERS JAKOBSON (2017-10-09)