Bates Motel goes Psycho

Så var slutet här. Femte och sista säsongen av "Bates Motel" är här. Alla som sett "Psycho" vet ju hur historien om Norman Bates slutar. Eller nästan i alla fall. Vi vet att Marion efter att ha stulit pengar dyker upp på motellet. Vi känner alla till den ikoniska duschscenen. Vi vet att det hela slutar med Norman på polisstationen i förhör angående de lik man hittat. Vi vet alla att Norma då tagit över och är den som styr. Frågan vara bara var man skulle avsluta TV-serien, vad man skulle ta med och vad man skulle hoppa över. Nu vet vi.

Under säsong fem hinner man med att sy ihop det som hänt under de tidigare säsongerna, koppla på det som händer i filmen och sen även fortsätta och avsluta historien om vad som händer efter att originalfilmen slutat. Och man gör det förbaskat bra. Jag ska inte avslöja för mycket men man lyckas verkligen få med det som Hitchcock skapade men ändå få till en twist på det så det faktiskt blir en lite överraskning även för oss som sett filmen.

Vera Farmiga och Freddie Highmore är underbara som Norma och Norman. Även Max Thieriot funkar bra som Normans bror Dylan. Olivia Cooke som spelar Emma försvinner lite när hon nu "bara" är fru Dylan. Nestor Carbonell gör en bra Sheriff Alex Romero. Den enda rollen jag inte gillar och som jag faktiskt tycker man kunnat skippa är Ryan Hurst som Chick. Han hade en liten roll i säsong tre men sen tillåts han flyta med och det borde man skippat. Han känns överdriven och sabbar mer än han tillför.

I stort är serien riktigt bra och man lyckas verkligen med det man sa att man skulle göra, berätta Normans historia. Och även om säsong fem är lysande så är jag glad att man nu bestämmer sig för att avsluta serien. Vi får ett planerat slut, vi får ett slut när serien är som bäst och vi slipper se den tunnas ur och ställas in för att den inte fungerar längre. Nu har man kontroll över vad som händer och hur allt slutar. Precis som det ska vara.

1. Nu när serien är över kan man sammanfatta att varje medlem i familjen Bates har dödat minst en person.

2. Utan att avslöja vad tycker jag att man skruvat till det som händer i filmen här på ett riktigt bra sätt.

3. Vi får en hel del nya karaktärer här i säsong fem. Bland annat Madeleine Loomis som väcker nya känslor hos Norman.