Från komedi till drama

Jackie är tillbaka i en tredje säsong och den här gången är serien mörkare än vi vant oss vid. Visst det finns en del komiska inslag fortfarande men Jackies drogmissbruk når nya bottennoteringar och dessutom blir tillvaron värre och värre för hennes dotter. Till detta lägger man dessutom hennes och maken Kevins relationsproblem. Kevin kommer på att Jackie använder piller och efter det blir inget sig likt. På jobbet är det inte mycket bättre. En ny sköterska, Kelly Slater, kommer till akutmottagningen och redan från början skär det sig mellan honom och Jackie. De andra gillar honom dock, så det ser ut som om han blir kvar.

Säsongen rullar på och det händer saker men samtidigt är det inte så mycket som händer…om ni förstår hur jag menar. Vi får följa hur Jackie kämpar mot pillren, hur Zoey kämpar med kärleken och doktor Copper planerar giftermål. Saker och ting händer men det är mer att allt flyter på än att det är stora omvälvande händelser och jag gillar det. Jag gillar att vi liksom bara flyter med. Edie Falco är underbar som Jackie och det är omöjligt att inte gilla henne.

Säsongen är som vanligt kort. Tolv avsnitt på vardera runt 25 minuter får vi och man kan lätt klämma hela säsongen på några kvällar. Säsongen blir som sagt lite mörkare den här gången också. Med det dock inte sagt att det inte finns komiska inslag för det gör det men det är mycket fokus på Jackie och hennes familjs problem. Säsongen avslutas dessutom med en oväntad händelse och jag är riktigt nyfiken på att se vad som händer härnäst.

1. För första gången försöker Jackie nu på allvar att bli kvitt sitt beroende.

2. Cooper balanserar lite på gränsen till att blir för mycket men än så länge fungerar det.

3. Intressant att se att de andra sköterskorna och läkarna inte frågar mer när det helt plötsligt visar sig att Jackie har en man och två döttrar…