The Bronx med musik i världsklass

Netflix har gjort sig känd för sina egenproducerade serier. En serie som dock hamnat lite i skymundan och inte riktigt fått den uppståndelse den förtjänar är "The Get Down". 12 augusti 2016 släpptes första delen av första säsongen. 7 april 2017 släpptes del 2. Anledningen till detta är för att kunna byte skifte i historien, vilket är ett knep som i detta fall fungerar väldigt bra.

"The Get Down" är historien om musikvärlden i The Bronx i slutet av 70-talet. Vi får följa ett gäng ungdomar med stora drömmar, men som måste riskera allt för att se dem bli verklighet. I centrum står Ezekiel (Justice Smith), en ung kille som har en fallenhet för att kombinera ord på ett trollbindande sätt. Tillsammans med sina kompisar står han på scenerna i ghettot och framför den nya musikstilen som ligger till grund för dagens rapmusik. I motsats till det är han en lovande student som får en chans de flesta bara drömmer om i området han kommer från. En chans som uppmuntras av hans flickvän Mylene (Herizen F. Guardiola), som själv får chansen att leva ut sin dröm som nästa stora discodrottning.

Både Ezekiel och Mylene brottas dock med sina bakgrunder. Ezekiel hamnar i en värld av droger, något han motsätter sig starkt då hans pappa dog på grund av dem. Han vill leva ut sin musik, inte vara en del av den undre världens våldsamheter. Mylene å andra sidan har en pappa som är pastor hos Jehovas vittnen och tvingas därför sjunga kristna låtar, vilket hotar hennes karriär. Hon tvingas välja mellan sin familj och att vara sig själv.

"The Get Down" ger oss inte bara en gedigen musiklektion, den berättar även en histora som många unga människor kämpar med – rätten att vara sig själva. Allt detta görs genom fenomenalt välformulerade texter då varje avsnitt är en låt av Ezekiels framtida jag. En av Ezekiels vänner är konstnär, vilket kommer fram då vissa delar av historien berättas animerat. Det kan låta rörigt och som att för många berättarstilar blandas, men det fungerar oerhört bra. Visst blir det lite överdramatiskt ibland, men det vägs upp av de tre sista avsnitten. Det är då jag som åskådare fångas och inte kan stänga av. När eftertexten kommer är jag både inspirerad och berörd. Och googlar snabbt fram soundtracket, musiken är nämligen i världsklass inom sina genrer.

Hela säsongen får ett magiskt avslut som får mig att vilja ha mer. Det här är en serie för alla de som drömmer. För alla de som har ett hjärta som slår för musiken. Detta kan vara bland det bästa hittills signerat Baz Luhrmann. Se den!

Finns inget.

1. I en av Ezekiels låtar används Abbas "Money, Money, Money" i bakgrunden för att symbolisera hur han jobbar i en rikemansvärld, men själv lever i slummen.

2. Enligt ryten har Baz Luhrmann jobbat med idén till "The Get Down" i över tio år.