Upploppet i Litchfield

I säsong fem är det upplopp som gäller för tjejerna i Litchfield. Allt börjar med Pousseys död men urartar rätt snart. Vi har trots allt med tjejer som inte har något att förlora att göra. De flesta sitter inne på rätt lång tid och då får man ta det nöje som bjuds. Och nu är det upplopp, vaktgisslan och krav på MCC och de andra som är inblandade i skötseln av fängelset som står för underhållningen.

Som väntat ser upploppet ut på ett sätt om man står utanför och tittar in än om man står innanför murarna och tittar ut. Vi får följa i första hand upploppet inifrån men vi får även se en del reaktioner utanför murarna. Samtidigt som detta händer får vi i vanlig ordning se lite bakgrund för en del av karaktärerna. Hur de hamnade där de är i dag och vad som präglat dem till att bli dem de är i dag.

Jag var lite tveksam till om man verkligen kunde dra ut upploppet över hela säsongens 13 avsnitt (som jag tidigt misstänkte att man skulle) och det är med glädje jag konstaterar att man kan det och man kan det med ett bra resultat. Dessutom så knyts inte alla lösa trådar ihop i säsongsavslutningen. Det finns en hel del kvar att nysta i.

Vad gäller skådespelarna så är det inget direkt nytt. De flesta har vi sett tidigare. Vi får se lite mer av vakterna då de hamnar i centrum när de hålls som gisslan under upploppet. Man är väldigt duktig på att låta många av alla karaktärerna ta plats. Vi får som sagt lära känna en del nya lite bättre, en del vi sett mycket av tidigare får stå tillbaka och vi får följa många grupperingar, en del mer otroliga än andra. Men det blir aldrig rörigt. Man orkar hänga med i allas problem, sorg och glädjeämnen. Man lyckas även varva humor och ganska grymma saker i en blandning som fungerar. Ofta är det mycket skratt åt tjejerna. De är lite galna och gör lite galna saker men den här gången råkar några av dem rätt illa ut och då skrattar man inte. Men blandningen blir lyckad och säsongen riktigt bra.

1. Det är kul att lite okända ansikten får komma fram lite mer den här säsongen.

2. Piper som det hela började med har en rätt liten roll den här säsongen.

3. Vakten Desi Piscatella tillför en hel del den här säsongen.