Historien bakom historien

Mordet på John F. Kennedy i Dallas har berättats om och om igen. Det har gjorts dokumentärer, filmer och miniserier om mordet och om familjen Kennedy. Även "Jackie" handlar om mordet på John men den här gången får vi höra vad som hände ur Jackies perspektiv. Några dagar efter mordet intervjuar en reporter Jackie och det är det hon berättar vi får se. Största delen av filmen handlar om vad hon ska göra nu när hennes man är död och hon inte längre är "The First Lady". Hon kan inte bo kvar i Vita Huset och hur berättar hon för sina barn att deras pappa är död. Hur ska begravningen gå till? Jackie vill tåga med kistan, CIA vill något annat…

Detta är en ny och intressant vinkel på ett av vår tids mest uppmärksammade mord och jag har inte sett det berättas med total fokus på Jackie tidigare. Och jag gillar det men det blir lite segt emellanåt när hon sitter lite i chock och mest stirrar ut i tomma intet. Trots att filmen inte är mer än drygt 90 minuter hade man ändå lätt kunna korta den med säkert 10-20 min. Eller alternativt fått upp farten lite i den.

Som Jackie ser vi Natalie Portman och när man ser henne såhär känns hon väldigt lik originalet. Dock är jag övertygad om att om man skulle sätta två bilder på dem bredvid varandra så är de inte så lika. Jackie är ett känt ansikte som alla känner igen men som man inte i detalj kan beskriva och då får man effekten att när man ser filmen känns Natalie väldigt lik. Och jag kommer inte att jämföra utan leva med den tron.

I filmen ser vi även Lyndon B. Johnson, Bobby Kennedy och en del andra personer som vi vet vilka de är och samma sak med dem. De är inte speciellt lika om man jämför två bilder men de är tillräckligt lika för att de ska fungera när man ser filmen. Alla gör en bra insats och det finns egentligen inte så mycket att klaga på. Förutom att filmen känns lite lång och lite seg emellanåt då. Annars fungerar den och berättar en känd historia på ett tidigare ogjort sätt.

En bakom kulisserna-film är allt vi bjuds på (förutom kommentarspår). Jag hade gärna sett en liten dokumentär med autentiska bilder på Jackie från den här tiden. Här får vi reda på hur man spelade in filmen men inte hur bra den stämmer överens med verkligheten. Det närmaste vi kommer är att man visar både autentiska bilder och bilder från filmen sida vid sida från den hemma hos program Jackie gjorde.

1. Caspar Phillipson (som spelar John F. Kennedy) repliker är dubbad av den riktige John.

2. Filmen hoppar helt över det kända ögonblicket när JFK Jr gör honnör vid sin fars kista.

3. Förutom prästen (John Hurt) är alla karaktärer i filmen baserade på verkliga personer.