Snyggt men flummigt och onödigt

Om det finns nåt jag inte orkar med så är det filmer där man bara sitter och väntar på att hemligheten ska avslöjas i slutet. Hemligheten etableras tidigt i filmen, följt av 90-120 minuter med skumt folk och underliga händelser, och så ett avslöjande som vanligtvis kan sammanfattas i en kort mening. "A Cure for Wellness" kryssar i alla rutorna på formuläret.

Den unge finansmannen Lockhart skickas till en kurort i Schweiz för att hämta hem företagets ena VD, som vägrar att ta hand om en ekonomisk kris. Vi får direkt veta (flera gånger) att ingen någonsin åker hem från platsen. Scary! Kurorten har byggts på den plats där en gammal baron gift sig med sin syster, varpå byns invånare motsatt sig incesten och hängt henne. Chockerande! Givetvis möter Lockhart motstånd från underliga skötare, läkaren Volmer och VD:n själv som hävdar att han vill stanna kvar och få sin behandling. Surprise! Lockhart beger sig in till byn men en bilolycka gör att han förstås blir sängliggande i kurorten, och då kan han ju lika gärna också få lite behandling. Åh, nej!

Sen följer två timmar med folk som uppför sig konstigt, drömliknande sekvenser, massor av ålar och allmänt flummeri. När upplösningen man redan räknat ut äntligen kommer så är det förstås något väldigt enkelt, men upplagt på ett onödigt komplicerat sätt vilket i sin tur bara leder till luckor i storyn och irritation. Frågorna står som spön i backen, men å andra sidan har jag ingen anledning att bry mig. Det är inte tråkigt, bara onödigt utdraget.

Förstås är det en väldigt snygg film. Regissören Gore Verbinski, som står bakom filmer som de tre första "Pirates of the Caribbean", är visuellt skicklig och i vanliga fall mycket bättre på att välja manus än det här. Konstigt nog har han valt att återigen samarbeta med Justin Haythe som skrev Verbinskis senaste storflopp "The Lone Ranger". Jag hade större förhoppningar om den här filmen, speciellt som Verbinskis remake av "The Ring" är riktigt bra. Tyvärr är det allt annat än läskigt trots några snygga jumpscares och viss tandbehandling.

I extramaterialet berättas det kort om tanken bakom filmen. Tydligen så ställer man frågor om den materialistiska och konsumistiska världen och dess mediamanipulation, samt tvingar oss att konfrontera våra mörkaste hemligheter. Jag vet inte vilken film de pratar om, men det är verkligen inte "A Cure for Wellness". Det här är lika djupsinnigt som ett utdraget avsnitt av "Tales from the Crypt".

En kort featurette om filmmusiken berättar enligt ovan intressant nog mer om tanken bakom filmen än musiken. Tre små klipp kallade "Meditations" innehåller en röst som pratar lugnande om jord, vatten och luft. Det ska väl vara lite satiriskt och i stil med vad man kan tänkas höra på kurorten, men är mest bara töntigt. Sist en bortklippt scen som ingen saknade.

1. Trots att filmen utspelar sig i Schweiz så filmades det mesta i Tyskland. Väldigt trevligt att slottet i filmen faktiskt finns på riktigt och inte är skapat i en dator, nämligen Hohenzollern i Hechingen.

2. Svenska skådespelaren Magnus Krepper dyker upp i en mindre roll.

3. Jag tycker det är intressant att jag skrivit hela den här recensionen utan att nämna något av det mest centrala i filmen, nämligen vattnet.

HENRIK ANDERSSON (2017-07-03)