Fantastisk insats i en av årets bästa filmer

Nu får man ändå säga att M. Night Shyamalan är tillbaka i gammal god anda igen, för "Split" är en alldeles lysande thriller. Den känns fräsch och är definitivt en spännande historia som förstärks av ett briljant skådespel av James McAvoy.

McAvoy spelar Kevin som lider av dissociativ identitetsstörning (DID), där han efter traumatiska upplevelser i barndomen utvecklat ett antal olika personligheter som ett försvar. Och ett antal i det här fallet är inte mindre än 23 stycken, alla med olika känsloliv, egenskaper och tydliga identiteter. Som identiteten Dennis, iskall och pedantisk, kidnappar han tre unga flickor, bland annat Casey Cooke (Anya Taylor-Joy) som blir något av filmens huvudperson. Hon är själv traumatiserad, men tillräckligt skärpt för att förstå allvaret i situationen och använda Kevins olika identiteter till sin egen fördel, inte minst identiteten Hedwig, barnslig och lekfull. Syftet med kidnappningen är initialt lite oklart, men bilden klarnar så småningom.

Som identiteten Barry, feminin och konstnärlig, besöker Kevin sin psykolog Dr Karen Fletcher (Betty Buckley) som specialiserat sig på DID och har teorier om att om en identitet tror tillräckligt mycket på sig själv är det fullt möjligt för den att utveckla förändringar i den fysiska kroppen. Hon märker dock att något inte är som det ska. Personen framför henne hävdar att han är Barry, men hon tvekar.

Allt medan Casey och hennes kompisar hamnar djupare i Kevins våld står det klart att en 24:e identitet är på väg att göra entré och inget pekar på att det är en vänlig figur. Tiden är knapp.

Till att börja med: James McAvoy! Vilken insats! Även om det handlar om 23-24 olika personligheter är det bara en tredjedel vi får ta del av, men det räcker gott och väl. McAvoy växlar effektivt mellan de olika identiteterna på ett lysande och övertygande vis, ibland under samma scen. Jag blir väldigt imponerad av de små medel som räcker för att skapa en trovärdig gestaltning av en DID-person.

Vidare: Filmen är riktigt bra och spännande in till den sista scenen som knyter ihop filmen med en av Shymalans tidigare filmer - vilken avslöjar jag inte, men det är ingen väl bevarad hemlighet - och på så vis hamnar vi i ett litet mikrouniversum som kommer att få en tredje film som knyter ihop säcken. Intressant inför framtiden.

Slutligen: Shyamalan gör bra grejer igen! Jag har visserligen alltid respekterat honom och hör till den skara som gillar "Signs" och "The Village" men sedan dess har kvaliteten sviktat (senaste filmen "The Visit" har jag inte sett men Lilja gillade den) och nu är det bara att hoppas att "Split" är starten på en ny våg av bra filmer från den trevliga filmskaparen. "Split" är i alla fall en av årets bästa filmer.

Det alternativa slutet och de bortklippta scenerna går att se med inledande kommentarer från M. Night Shyamalan som förklarar varför de tagits bort och när och hur de skulle varit med i filmen. Alltid lika trevligt att ta del av. Bland det bortklippta materialet finns en karaktär som försvann i sin helhet. Motiveringen är att karaktären inte riktigt hörde ihop med berättelsens kärna, och det får man hålla med om, men det känns ändå som viktiga scener som togs bort. Slutet är kanske inget direkt slut men en sekvens som hade satt en annan slutknorr på historien helt klart.

I övrigt finns det tre bakomfilmer i olika längd som avhandlar filmens tillkomst och James McAvoys insats samt Shyamalans del i det hela. Vilket i och för sig är allt... Något jag tar med mig från dessa bakomfilmer är hur Shyamalan bokstavligt talat handplockade fotografer, kostymörer och andra viktiga personer utifrån saker han sett nyligen och gillar. Därför fick den ganska "oerfarna" fotografen Mike Gioulakis ("John Dies at the End", "It Follows") filma och så vidare. Kul!

1. Tydligen var M. Night Shyamalan-bekanta Joaquin Phoenix tilltänkt att göra huvudrollen först men kunde inte enas med filmbolaget varpå han lämnade projektet. Även om James McAvoy är riktigt bra är det en smått kittlande tanke att föreställa sig Phoenix i rollen.

2. Som vanligt kan man se Shyamalan i en liten cameo.

3. Äh, varför hymla... [SPOILER, markera för att läsa...] Filmen "Split" knyts samman med är "Unbreakable" och trilogin ska kompletteras med "Glass" inom kort. [/SPOILER]

ANDERS JAKOBSON (2017-07-17)