Spider-Man kommer hem till rätt plats

Visst känns det inte helt normalt att en filmserie ska rebootas två gånger när den första filmen kom 2002? Sam Raimis tre filmer med Tobey Maguire i rollen som Peter Parker/Spider-Man var i allra högsta grad medskyldiga till att det började göras seriösa superhjältefilmer, men franchisen dog (kanske på grund av patriotism och ett märkligt dansnummer i den tredje filmen...). Första rebooten dröjde inte många år och det hann bli två filmer med Andrew Garfield i huvudrollen innan även denna omgång självdog efter en misslyckad film.

Karaktären är dock så pass stark att det inte kan existera ett superhjälteuniversum utan Spider-Man och speciellt inte ett från Marvel och i en unik överenskommelse mellan olika rättighetsägare och filmbolag kunde Spider-Man återuppstå som en del av Marvel's Cinematic Universe. Debuten blev några minnesvärda minuter i "Captain America: Civil War" och nu är den första solofilmen här. Det satsas rejält på Spider-Man nu då han spås bli den nya huvudsakliga figuren i universumet efter den tredje och fjärde Avengersfilmen. Det vilar därmed ett stort ansvar på Tom Hollands axlar då det är han som tagit över den röd-blåa dräkten.

Jag har gillat de tidigare Spider-Man-aktörerna, men Holland är som klippt och skuren som en yngre Spider-Man och framför allt som skolungdomen Peter Parker. Filmen struntar i att ge oss historien om hur Parker blev biten av en radioaktiv spindel - den biten anses vara given för alla tittare - och tar i stället sin start efter bataljen i Berlin där Spider-Man gjorde entré bland de stora hjältarna. Parker är mer än laddad på att få göra en ny hjälteinsats men idolen och mentorn Tony Stark (Robert Downey Jr) hör aldrig av sig. Parker har i alla fall den fräcka dräkten Stark designat åt honom och kan göra mindre hjältedåd i Queens. Eller, ja, det är inte alltid insatserna blir lyckade. Spider-Man är en superhjälte som inte riktigt hittat sin plats än.

Men så ramlar han in i ett rån där mystiska vapen används, vapen som använder utomjordisk teknik. Den som ligger bakom dem är filmens skurk Adrian Toomes (Michael Keaton) som åtta år tidigare jobbade med att röja upp i röran efter den utomjordiska attacken i "The Avengers" tills Tony Stark-grundade Department of Damage Control tog över ansvaret. Toomes passade på att stjäla med sig lite utomjordisk teknik och har sedan dess utvecklat vapen för den svarta marknaden. Själv har han en sorts flygutrustning som förvandlar honom till en rovfågel, en gam. Ja, det här är en variant av den klassiska Spider-Man-skurken Vulture (Gamen) som i tidningarnas värld är en ganska osannolik figur, men här blir en logisk och bra skurk - speciellt när det är Keaton som gör rollen.

Spider-Man kommer lite för nära och orsakar mer skada än nytta och Tony Stark tar tillbaka dräkten och Parker måste bevisa för sig själv och andra att han kan vara den hjälte han måste vara.

"Spider-Man: Homecoming" är verkligen ett lyckat omtag på karaktären. Gestaltningen av Tom Holland är lysande, skurken är riktigt bra, och alla sidokaraktärer kompletterar snyggt. Att göra Parker yngre än i de tidigare tolkningarna är bra då han tvingas hantera olika känslor både privat och som superhjälte. Å ena sidan är filmen en (oftast rolig och humoristisk) klassisk high school-film utan svordomar och sexskämt, å andra sidan en skildring av livet på gatunivå i Queens, och å tredje sidan visar den en ny bild av efterspelet till alla incidenter som The Avengers är skyldiga till. Just det sistnämnda gillar jag extra mycket, eller rättare sagt faktumet att Spider-Man hittat hem till det Marvel-universum där han ska vara.

Första solofilmen är ett bra avstamp. En uppföljare är planerad till 2019 men innan dess kommer Spider-Man att medverka i "Avengers: Infinity War" och med tanke på vilken satsning det nu verkar göras på karaktären kommer vi att kunna se Tom Holland och Peter Parker växa upp till den man hans hjältenamn indikerar. Inte mig emot.

Filmen går att se med pop-up-trivia som tar upp kopplingar till serietidningarna och så vidare. Jag sparar det till en annan tittning och ler i stället lite åt en handfull bloopers som är ganska roliga.

Bland filmens förlängda och bortklippta scener finns en tydlig koppling till "Captain America: The Winter Soldier" när Damage Control fortfarande röjer upp i Washington D.C. Scenen är inte alls färdig på något vis så det är ganska uppenbart att den togs bort tidigt i processen och även om den hade varit rolig att se i filmen är det underförstått att konsekvenserna av The Avengers tidigare äventyr är tydliga i filmens värld.

Lite mer skämtsamma inslag ligger med också där vi bland annat ser lite kärlekstips på Martin Starrs lärarkaraktär och klipp från skolans egna tv-program (som är märkligt uselt för att vara gjort på en skola med teknikfokus...) och separat finns det PSA:s med Captain America som är ganska underhållande.

Merparten av det övriga extramaterialet är kortare featurettes om att hitta den nya Spider-Man och hur han kommer in i Marvel's Cinematic Universe samt hur stuntscenerna gjordes. Väldigt mycket fokus på Tom Holland alltså, och det med all rätt. Det är kul att se klipp från Hollands auditionfilmningar. Vidare läggs det lite tid på Michael Keaton och karaktären Vulture samt regissören Jon Watts. Mycket att titta på och det mesta är intressant och välgjort.

1. Det börjar bli tjatigt att hacka på dåliga översättningar men ibland undrar jag vad de som avlönas för detta jobb egentligen gör för mödan. Stavfel och felaktiga översättningar åsido, här slås det något slags rekord när "hi-tech" översätts till "hajteck" flera gånger. Vad är det för jävla ord egentligen?

2. I vanlig ordning finns det en mid-credits-scen och en post-credits-scen där den senare driver lite med detta påhitt som får fans som mig att sitta kvar en kvart extra i biosalongen.

3. Och apropå det så är filmens vinjett sist i filmen och det är en charmigt animerad sammanfattning av filmen tonsatt med Ramones "Blitzkrieg Bop".

ANDERS JAKOBSON (2017-11-24)