Inte bäst men tillför något till helheten

Jag kan inte undvika att inleda denna recension med ett litet klagomål. Jag är ett fan av konsekvens och de tidigare fyra filmerna i den här piratfilmserien har haft titlarna "Pirates of the Caribbean: [svensk översättning av den engelska undertiteln]". Så är inte fallet här, och fallet är inte att originaltiteln behållits heller utan vi har fått en annan engelsk undertitel som dessutom är tristare än originalet "Dead Men Tell No Tales". Titeln är inte unik för Sverige utan det verkar ha blivit filmens internationella titel, och jag kan inte hitta anledningen till varför. Det är den tredje Disney-filmen på ganska kort tid som fått en annan titel ("Tomorrowland" blev "Tomorrowland: A World Beyond" och "Moana" blev "Vaiana"). Det är måhända en bisak men det irriterar mig!

Så! Med det ur världen kan vi börja prata om denna femte film som kommer rekordsent efter sin föregångare. Hela sex år har gått sedan sist och vad jag förstod det skulle "Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten" vara starten på en ny trilogi, men jag får ingen solklar trilogikänsla av denna i så fall andra del, och tydligen var det inte alls klart att det skulle bli en sjätte (och sista?) film när denna gjordes. Man får lite känslan av att det slarvas lite med franchisen samtidigt som det inte är några större fel på "Salazar's Revenge" (förutom namnet då...).

I och för sig kanske jag ska hejda mig och direkt ta tillbaka påståendet att det slarvas med franchisen. Även om filmen inte känns som en direkt fortsättning på föregående film så är det en film som knyter an till seriens helhet, detta genom att direkt i inledningen presentera oss för Henry Turner (Lewis McGowan och Brenton Thwaites), sonen till första trilogins Will Turner (Orlando Bloom) och Elizabeth Swann (Keira Knightley). De som minns finalen på film tre minns att Will drog på sig en förbannelse som gör honom oförmögen att lämna Den flygande holländaren, men Henry som studerat havets myter tror sig ha hittat en lösning. Men för att ordna det behöver han första hitta kapten Jack Sparrow (Johnny Depp).

Sparrow befinner sig på ön St Martin med en ständigt pågående fylla innanför rocken där även hans älskade skepp Svarta pärlan finns förkrympt i en flaska samt den där kompassen som alltid visar rätt riktning. Under Jacks första scen i filmen utför han ett minst sagt udda bankrån tillsammans med sin gamla besättning, och under detta rån stiftar vi bekantskap med unga Carina Smyth (Kaya Scodelario) - en vetenskapskvinna och astronom som givetvis anklagas för att vara häxa på den här tiden. Hennes väg ska strax korsas med den vuxna Henry Turner som lyckats bli anklagad för förräderi strax innan han stötte på en grupp havszombies ledda av piratjagande kapten Salazar (Javier Bardem) som skyller sin knepiga situation på Jack Sparrow och därför låter Henry leva för att dels berätta vad som hänt och dels leta rätt på Jack, vilket ändå var planen.

Självklart strålar Jack, Henry och Carina samman för att lösa sina olika problem, men "rödrockarna" från det brittiska imperiet är hack i häl, där löjtnant Scarfield (David Wenham) är särskilt sugen på att ta fast en pirat, en häxa och en förrädare. Men faran kommer även från snorrika piraten Barbossa (Geoffrey Rush) som får båt efter båt kapad och slaktad av Salazar och i ett sista halmstrågrepp går med på att hjälpa honom att hitta Jack. Äventyret är ett faktum och rymmer i vanlig ordning många vändningar och otroliga situationer för vår hjälte och hans nya kompanjoner.

Den här filmen passar bra in i seriens helhet och är varken den bästa eller sämsta av de fem, utan en underhållande matinéfilm av det slag vi förväntat oss. Även om den nästan känns som en separat film inom serien - speciellt då den avslutas på ett "nu kan det vara slut för gott... eller så gör vi fler filmer"-vis - så är det tillräckligt många passningar till de tidigare filmerna för att sammanhanget ska finnas där.

Det är några saker jag skulle vilja belysa lite extra. Till att börja med så är havszombierna är riktigt bra tillägg till seriens övernaturliga skurkar. Vi har visserligen sett spökpirater tidigare i serien men de här figurerna är något speciellt. De är betydligt mer trasiga - en zombie består till exempel enbart av en hand och en lugg (?!) - och de omringas av ett smuligt damm samtidigt som hår och kläder liksom svävar som om de vore i vatten. Det ger ett väldigt häftigt och fräscht utseende, och med en dreglande och smått överspelande Javier Bardem i spetsen blir det helt klart minnesvärda figurer.

Jag gillar även att vi får lite invävd bakgrundshistoria till några av karaktärerna. Hur blev piratpojken Jack kapten och hur fick han sitt smeknamn? Ja, det förklaras här i en flashback där Johnny Depps ansikte föryngrats i en CGI-version och satts på Anthony De La Torres kropp och resulterat i en lätt kuslig ung Jack. Vi får även veta en detalj om den i övrigt stöddige Barbossa som förvandlar honom till en figur vi sympatiserar med.

Så även om filmen inte är bäst i sviten - för ordningens skull ska jag säga att jag faktiskt inte har någon personlig favorit - så tillför den något till helheten.

3D-VERSION

3D till filmen är bra och tillför något till både de mer episka scenerna, men även till de lite mer detaljerade sekvenserna. Samtidigt har filmskaparna valt lite väl "billiga" sätt att trycka in 3D:n i tittaren. Det är med andra ord ett par scener där folk tittar i kikare som är riktade snett/rakt in i bilden. Oldest trick in the book!

Tittar man på faktarutan till höger om den här texten ser det ut som det är timtals med extramaterial, men det mesta är kapitelnamn på den trekvartslånga making of som ligger med. Det är ett bra och välgjort komplement till filmen där vi får höra om de nya regissörerna, de nya karaktärerna och inte minst en liten specialtitt på hajarna (se Tre saker, punkt 2) och den prominenta cameon (se Tre saker, punkt 3) som alla inblandade kunde gotta sig åt. Och ännu mer - som sagt, ett bra komplement och dessutom lagom långt.

Det här kompletteras med en handfull bloopers och en annan handfull bortklippta scener, samt fotografier tagna under inspelningen av producenten Jerry Bruckheimer. Fotografering är en av hans passioner, sägs det, och här får vi se lite svart/vita-bilder som dessvärre manipulerats så de rör sig, i betydelsen att förgrund och bakgrund separerats på något vis. Trist, det hade varit roligt att ha sett bilderna bara rakt upp ned utan rörelsen.

1. I en scen kan man se en korg med två avhuggna huvuden. Dessa är modeller av de båda regissörerna Joachim Rønning och Espen Sandberg. Norrmännen har tidigare gjort utmärkta "Max Manus" och "Kon-Tiki", och Rønning är tänkt att regissera även den sjätte piratfilmen. Ser man klart på "Salazar's Revenge" ända till eftertexterna rullat klart kommer det en bonusscen som kan indikera vad som kommer att ske i nästa film - framför allt vem som är dess (återvändande) skurk...

2. En utmärkt bieffekt av att vi har att göra med havszombies är att vi även får se zombiehajar som är otroligt fräcka! Om ingen redan har gjort en hajskräckis med sönderruttnade och ihåliga djur bör det göras genast!

3. I en märkligt ologisk, men likväl lustig, cameo hittar vi ingen annan än Paul McCartney som "Uncle Jack", Jack Sparrows farbror (vilket alltså betyder att Paul McCartney är bror med Keith Richards...).

ANDERS JAKOBSON (2017-10-02)