En epok går i graven

Trots att det kryllar av superhjältefranchiser just nu är det ingen som slår Hugh Jackman på fingrarna. I 17 år har han gjort samma karaktär, James Howlett a.k.a Wolverine a.k.a Logan, i sammanlagt nio filmer (och pratat i några dataspel som bonus). Egentligen var det en slump att han klev in i rollen i den första "X-Men"-filmen 2000 då en annan skådespelare hade fått jobbet. Jackman fick inte mycket tid att förbereda sig men i dag går det inte att tänka sig X-Men-franchisen utan honom.

Men i och med "Logan" tar det slut. Jackman pensionerar karaktären med den äran. "Logan" är den sista i den interna "Wolverine"-trilogin, men det är en film som är tänkt att ses som separat från de övriga "X-Men"-filmerna. Man har ansträngt sig för att inte göra den till en direkt uppföljare till någon film, men samtidigt tar den inte avstånd från de tidigare filmerna på något vis.

Filmen utspelar sig 2029. Wolverine/Logan är tydligt äldre, svagare och i sämre skick än någonsin, vilket är udda för en person som varken åldras eller kan såras allvarligt. I ännu sämre skick är Professor Charles Xavier (Patrick Stewart). Mannen med världens mäktigaste hjärna har fått en degenerativ sjukdom som gör honom rent livsfarlig och Logan tar hand om Professor X i en ödelagd fabrik i Mexiko tillsammans med albinomutanten Caliban (Stephen Merchant). Tillsammans proppar de professorn full med bromsande medicin för när han väl får anfall kan det gå riktigt illa. En incident några år tidigare resulterade i att professorn hade ihjäl flera X-Men, men det får vi inte veta så mycket om.

Logan försöker hålla en låg profil men det går förstås så där. En mexikansk kvinna (Elizabeth Rodriguez) identifierar honom som Wolverine och erbjuder pengar för att han ska ta en ung flicka, Laura (Dafne Keen), till en plats i North Dakota som kallas för Eden. Där ska hon finna skydd, menar kvinnan. Men platsen är ett påhitt i en "X-Men"-serietidning (!), menar Logan. Trots det dröjer det inte länge innan han får se sig tvungen att ta hand om Laura. Hon är jagad av onda män eftersom hon är en mutant med samma egenskaper som Logan, vilket beror på att hon genetiskt är hans dotter. Logan får göra en sista kraftansträngning för att skydda Laura och ta henne till Eden, oavsett om platsen existerar eller inte.

Vid sidan av "Deadpool" är "Logan" den enda Marvel-filmen som är barnförbjuden och det är en betydligt råare film än vi sett karaktären i tidigare. Trots att han har knivliknande klor är det först nu vi tittare verkligen inser vilken skada de kan göra. Det är stundtals riktigt våldsamt och brutalt från både Logan och Laura. Dafne Keen ska ha lite extra credd för att hon trovärdigt framstår som rasande och aggressiv utan att det ser ut som "barn leker arg". I och med att Laura är den karaktär som i serierna heter X-23 och som sedermera blir Wolverine, finns det förstås en möjlighet att vi inte sett det sista av Dafne Keen i superhjältesammanhang...

Men "Logan" är Jackmans film helt klart. Wolverine har alltid varit en plågad karaktär. Missanpassad, utstött, missförstådd, och mot slutet ångestladdad, men den här versionen är något extra. Sminkningen och Jackmans hållning gör karaktären uppenbart äldre än hur vi är vana att se honom. Även Patrick Stewart, som gjort sin karaktär sju gånger om, får jobba med en ny tolkning. Professor X på ålderns höst - svag, sjuk och sorgsen.

I kombination med en roadmoviekänsla får vi en superhjältefilm som är något annat än vad de brukar vara. Det är svårt att sätta fingret på vad det är, men här finns inte plats för utomjordingar eller ofantliga hot utan det är en mindre film som ändå har bredd. Att filmen är barnförbjuden innebär inte enbart att det är mer våld utan det är rent storymässigt en betydligt mer "vuxen" film. Som final på historien om Wolverine är "Logan" alldeles utmärkt.

Den här utgåvan innehåller "Logan: Noir" på en egen skiva. Det är en svart/vit-version av filmen. Emellanåt görs det sådana här versioner (Frank Darabonts Stephen King-filmatisering "The Mist" släpptes också dubbelt) och det är i mina ögon mer en kul grej än ett måste. Dock måste jag säga att filmen fungerar riktigt bra utan färg. Guldstjärna för att den här versionen har en riktigt gammal 20th Century Fox-vinjett som inledning.

En 75 minuter lång making of avhandlar filmen i sin helhet med detaljerade tittar på skådespelare och karaktärer, miljöer, stunts och allt det där. Även om det är bakomfilm till "Logan" så blir det lika mycket ett avsked till karaktären. Mot slutet av de 75 minuterna blir det rent av emotionellt när Hugh Jackman gör sina sista scener och tackar för sig.

Det finns även en handfull med bortklippta scener som går att se med kommentarspår där regissören James Mangold redogör för varför scenerna tagits bort. Vill man se hela filmen med Mangolds kommentarer är det också möjligt och kommentarspåret finns både till den vanliga och den svart/vita versionen.

1. Utöver Logan och Professor X är det ingen annan klassisk mutant med i filmen.

2. Stephen Merchants insats som Caliban överraskar mig mycket. Merchant är ju knappast känd som en dramatisk skådespelare, faktiskt knappt känd som skådespelare alls, men hans gestaltning är finkänslig och bra och karaktären har en viktig funktion som vettigt bollplank till Logan.

3. Hugh Jackman har sagt att han kan tänka sig att spela Wolverine igen om karaktären dyker upp i en "Avengers"-film eller i en "Deadpool"-film. Det senare är mer troligt men sannolikt har vi sett det sista av Wolverine nu.

ANDERS JAKOBSON (2017-08-17)