Ett gammalt hederligt knytnävsslagsmål

Det är sista dagen på skolåret och eleverna på läraren Andy Campbells (Charlie Day) skola är helt sjövilda med hämningslösa bus mot allt och alla. Som om elevernas upptåg inte vore nog, är Andy dessutom orolig för sitt jobb. Skolan ska skära ner, och alla lärare är kallade på enskilda möten med rektorn. Kollegan Ron Strickland (Ice Cube) ber Andy om hjälp med en strulande videobandspelare, men när det visar sig att krånglet är ytterligare ett elevbus blir Ron tokig och slår sönder TV:n. När de båda lärarna kallas till rektorn, så tjallar Andy på Ron för att behålla sitt jobb. Ron får sparken, och utmanar Andy på ett hederligt, gammaldags knytnävsslagsmål på gården efter skolan.

"Fist Fight" är en helt okej komedi av vanligt 90-minuters standardsnitt. Humorn är tidstypiskt halvimproviserad, lagom under bältet och fungerar tillräckligt ofta. Regissören Richie Keen jobbade ihop med Charlie Day på "It’s always sunny in Philadelphia", och de fattade väl tycke för varandra får man anta så de kom ihop sig igen till den här filmen. Charlie Day har en lite gäll stil som jag inte alltid gillar, men Ice Cube är perfekt castad som den livsfarlige och mycket strikta historieläraren. Ice Cubes skådespelarkarriär har glidit mellan tunga drama, enkla komedier och actionrökare så att se honom här blir ingen förvånad över.

Tracy Morgan förvånar inte heller, utan är som vanligt med i film efter film trots att karln inte någonsin varit rolig ens för en sekund. Birollerna med Jillian Bell som halvgalen lärarkollega och Kumail Nanjiani som nitisk skolpolis höjer filmen ett snäpp, men det går inte att komma ifrån att filmen inte är mer än hyfsad underhållning för en slökväll i soffan. Men det är väl kanske inget fel med det.

Hela femton minuter bortklippta och förlängda scener och feltagningar som är ungefär som resten av filmen - en del är roliga, en del är inte så roliga. Även två minuter om hur fantastiskt det är att filma i Georgia.

1. Soundtracket innehåller en sprillans ny remix av LL Cool J:s gamla klassiker "Mama Said Knock You Out" kallad "The Undefeated Remix".

2. Även om Ice Cube numer är mer känd som skådespelare så är han fortfarande aktiv musiker. Senast i juni 2017 släppte han singeln "Good Cop, Bad Cop".

3. Slutfighten tog åtta dagar att filma.