En serie som växer - ordentligt

Jag ska villigt erkänna att jag var mycket skeptisk till den här serien när den började visas på TV. Faktum var att jag inte ens såg den då. Sen fick jag den på blu-ray och tänkte att jag ger den en chans. Jag såg de första avsnitten och tänkte vad tusan är detta? Det blandades friskt mellan komedi och action, bra skådespeleri och överspel så grovt att det blev pinsamt. Jag fick inget grepp om serien och tyckte att det var rätt uselt. Men efter som jag skulle recensera säsongen tänkte jag att jag får väl tugga i mig dessa 18 avsnitt och hoppas att det går fort. Men så hände något. Jag börjande gilla karaktärerna. Överspelet minskade (eller så vande jag mig vid det). Jag började sakta men säkert uppskatta serien och när jag satte i sista skivan (avsnitt 13-18) så såg jag faktiskt fram emot att se dem. Snacka om kovändning.

För vi som var med när filmerna som serien bygger på kom vet vad detta handlar om. Två poliser, Martin Riggs spelad av Clayne Crawford (i filmerna spelad av Mel Gibson) och Roger Murtaugh spelad av Damon Wayans (i filmerna spelad av Danny Glover) paras ihop. De är så otroligt olika att de till en början har svårt att jobba ihop. Jag är lite osäker på hur detaljerna är i filmerna men här har Murtaugh just genomgått en hjärtoperation och Riggs förlorat sin hustru. Murtaugh vill ta det lugnt och Riggs vill inget hellre än att dö. Men på något sätt lyckas de samarbeta och få till en riktigt bra kemi. Under säsongen får vi sen se dem lösa diverse brott. Ett nytt för varje avsnitt men som en röd tråd går Riggs döda fru och Murtaughs önskan om ett lugn. Dock lockar de fram sidor hos varandra som de inte var medvetna om tidigare. Murtaugh blir lite vildare och Riggs lugnar faktiskt ner sig... lite.

Men jag höjer ett varnande finger. Ge inte upp efter de första avsnitten. Vad som till en början känns som en rätt usel B-serie blir till slut riktigt bra. Andra säsongen går på amerikansk TV nu och jag ser redan nu fram emot att se vad som händer där.

Vi bjuds på några featurettes och en dokumentär om hur man fick till serien och hur den spelades in. Vi får även en version av pilotavsnittet som är ocensurerad. Det som censurerades ska vara språket och denna version ska innehålla mer svordomar än den version som blev den officiella piloten. Dock hade jag ingen lust att se om avsnittet bara för det. Vi får även några gag reels.

1. Jag tycker serien är bättre än filmerna.

2. Vi ser även Keesha Sharp och Kevin Rahm som Murtaughs fru Trish och Murtaughs och Riggs chef Brooks Avery och båda gör bra ifrån sig.

3. TV-serien kommer 29 år efter första filmen. Inte dåligt att lyckas skaka liv i en så gammal filmserie igen.