Gänget tar sikte mot ett nytt internet

Likt en blyg liten pojke med rosiga, generade kinder måste jag säga: Jag tycker så jävla mycket om den här serien! Fyra säsonger in är "Silicon Valley" fortfarande otroligt jämn och bra i sin humor och sitt berättande, samtidigt som serien är up to date och relevant, vilket är något av ett måste när den ändå utspelar sig i teknikmeckat Silicon Valley där det som väntar runt hörnet redan är gårdagens nyheter. Varje omgång har hittills varit njutbar och det är så befriande att återigen konstatera att serien håller stilen och inte ballar ur eller blir urvattnad.

Serien handlar om start up-företaget Pied Piper som har en superbra komprimeringsalgoritm i botten, skapad av Richard Hendricks (Thomas Middleditch). Det har varit lite oklart om vad funktionen ska användas till. Pied Piper 1.0 var en tjänst som identifierade copyrightat material i låtar (en version Richard får anledning att starta upp igen under säsongens gång), och just nu används funktionen i en videochatt som på sätt och vis skapades av en slump under förra säsongen när utvecklaren Dinesh Chugtai (Kumail Nanjiani) ville se skarpare bilder på den tjej han chattade med. Teamet kompletteras av Bertram Gilfoyle (Martin Starr), Donald "Jared" Dunn (Zach Woods) och inkubatorn Erlich Bachman (T.J. Miller).

Inom affärsutveckling och entreprenörskap pratar man om pivot, att välja en helt ny riktning när något inte fungerar, och när Richard inte tycker att videochatten är rätt för honom bryter han sig loss och börjar på ett drömprojekt: ett nytt internet. Samtidigt drabbas videochatten av ett enormt bakslag då slarv gjort att användare under 13 år släppts in i systemet och monstruösa böter är bara sekunder bort. Lyckligtvis för gänget menar Hooli-ägaren Gavin Belson (Matt Ross) att tekniken är stulen från HooliChat och tar över tjänsten - och får böterna på köpet.

Smällen blir hård och Gavin avsätts från sitt eget företag. Inom kort ska Gavin mot all förmodan bli en partner till Richard då Gavin sitter på en patent som är nödvändig för Richards projekt. Tjänsten landar i en sorts datalagringsfunktion, men givetvis är det aldrig något som går riktigt bra för Richard och varje dag är en strid för att reda ut ett problem innan nästa dyker upp, och i de flesta fall är själv skyldig till problemen av någon fånig anledning.

Man önskar ju att Richard kunde få en vinst någon gång, och gång på gång står han på gränsen till att få gigantiska summor pengar för sitt arbete, men det är alltid något som sätter käppar i hjulen. Oftast är det hans egen stolthet. Kanske är det så det fungerar i den här världen, men min uppfattning är att så kallade exits där man säljer sin funktion eller tjänst är vanligare än att hålla fast vid den.

Jag har tidigare konstaterat att serien i grund och botten är ett karaktärsdrivet komiskt drama och så är det ju. Vid det här laget känner vi karaktärerna hyfsat väl. Vi vet deras egenskaper och deras för och nackdelar, och hur manusförfattarna ställer olikheterna mot varandra i sekvens efter sekvens. Det blir familjärt och roligt, och - förstås - enormt underhållande. "Silicon Valley" är en smart och välskriven serie och i vanlig ordning ser jag i fram mot nästa gång jag får träffa karaktärerna igen.

Tre, väldigt korta bortklippta scener är det enda som bjuds. Lika snålt var det sist, till skillnad från de första säsongsboxarna som gav lite mer bakgrund till serien. Lite synd att det inte fortsatte på det spåret.

1. T.J. Miller lämnar serien i och med denna säsong. Det finns ju förstås möjligheter att karaktären återkommer, men inte på samma vis. Jag misstänker att vi kommer att få en ny karaktär som fyller ungefär samma funktion.

2. Det är en del syftningar bakåt till karaktärer och scener vi upplevt under de tidigare säsongerna. Ett tecken på att "Silicon Valley" börjar bygga sin egen mytologi.

3. Den forna barnstjärnan Haley Joel Osment ("Sjätte sinnet", "A.I.") dyker upp mot slutet av säsongen som teknikgeniet Keenan Feldspar som är framgångsrik inom virtual reality. Osment är knappt igenkännbar numera då han ser ut som en skäggig hippie.

ANDERS JAKOBSON (2017-11-13)