Mörka moln skyler solen mellan skratten

"Solsidan"-gänget är tillbaka, men den här gången handlar det inte om någon TV-serie utan nu har man gjort en långfilm. Och det märks att man jobbar med ett annat format den här gången. Vi får fortfarande det roliga vi är vana vid från TV-serien, men vi får också ett helt annat allvar än vi fått i säsongerna. Visst, det tas upp lite jobbiga ämnen där också, men då görs det hela tiden med glimten i ögat. I filmen är det tungt på riktigt.

Filmen börjar en julafton med att Alex och Anna ska fira jul hos Mickan och Fredde. Knappt hinner de skåla innan Anna avslöjar att hon träffat en annan och att de ska skiljas. Fredde tar det hårdast och har svårt att acceptera att de nu inte har ett enda par han gillar att ha parmiddag med. Själva filmen utspelar sig sen under ett helt år för att avslutas julafton nästkommande år. Under året får vi följa framförallt Alex och Anna och hur de, på olika sätt, kommer över att de nu inte är gifta längre. Men vi får även se Freddes kamp för att bevisa för Alex att han inte tycker bättre om Anna nya kille.

Vi möter också Ove Sundberg med fru Anette som kämpar för att få barn och Annas nya kille David och Alex nya tjej Bella som spelas av Henrik Schyffert och Frida Hallgren. Alla skådespelarna är lika bra här som i TV-serien och jag tycker även att de får blomma ut mer här då de ges lite mer tid. Men som sagt, den som förväntar sig att sitta och skratta non-stop i 104 minuter kommer bli besviken. Man skrattar det gör man, men man känner en sorg också. Som tur är har man balanserat de båda känslorna perfekt och jag tycker filmversionen av "Solsidan" lever upp till förväntningarna.

Lite bloopers bjuds vi på.

1. Sven Wollter dyker upp som Freddes pappa.

2. Slutet är minst sagt oväntat och man skulle kunna spinna vidare på det i minst en film till om man så önskade.