Osäker men med snygga musikalnummer

I Aurodon förbereder sig invånarna för en stor bal där Mal (Dove Cameron) kommer bli en kvinna av hovet tack vare att hon är flickvän till kung Ben (Mitchell Hope). Dock är inte Mal särskilt nöjd med sin nya omgivning av att alla älskar henne. Hon drömmer sig tillbaka till den tid då folk sprang ifrån henne och hon inte hade följt lika stor press på sig. Tyvärr delar inte någon av de andra från Isle of the Lost hennes hemlängtan. Efter ett bråk med Ben bestämmer sig därför Mal att återvända till sitt riktiga hem och lämna Aurodon för alltid.

Eftersom detta är landet där alla sagokaraktärer lever blir det dock inte fullt så enkelt. Ben tänker inte låta kärleken i hans liv försvinna så snabbt och åker därför efter henne. På ön har dock Mal en fiende i Ursulas dotter Uma (China Anne McClain) som tar tillfället i akt och kidnappar Ben. Det enda som kan få honom fri är om Mal ger Uma det magiska trollspöt.

Tonåringarna från Isle of the Lost har blivit äldre, vilket märks i att de har fått ett större ansvar. I första filmen bevakades dem av sina föräldrar och andra vuxna på skolan. Nu är de helt själva. Faktum är att de går genom större delen av filmen utan någon som helst bevakning av vuxna. När det väl är vuxna i närheten gör de inte så mycket mer än står i bakgrunden. Det blir lite svårt att köpa det faktum att ingen i hela kungariket över 18-årsgränsen kan hjälpa till när kungen blir kidnappad.

Hela storyn känns inte riktigt som en film, snarare som en första del av en film. Visst får vi vår sammanhängande historia, men när det kommer till filmens "bad guy", eller antagonist, nuddar vi endast lite på toppen. Filmens stora antagonist är Mals osäkerhet, men ändå är det främst Uma som framstår som den elaka. Dock får vi inget direkt avslut med henne. För att motverka detta hade de exempelvis kunnat skapa en starkare relation mellan Mal och Uma, eller låta Ariels dotter komma fram i filmen. Förutom de fyra barnen från Isle of the Lost och Ben är det främst Mulans dotter Lonnie (Dianne Doan) som får en chans att glänsa. Detta genom att Lonnie får en annan personlighet än hon hade från första filmen.

Trots en del brister i historien är "Descendants 2" ett hopkok av snygga musikalnummer och en smula magi. Något annat bra i filmen är att de inte målar upp en bild av att vi alla är bra människor innerst inne, utan att vi formas av vår omgivning och det inte alltid är så lätt att ändra på den man är. För tonåringar som precis börjar hitta sig själva är detta perfekt, men för de lite äldre hittar filmen inte riktigt hem.

Finns inget.

1. Keegan Connor Tracy, som spelar Belle och kungens mamma i denna film, har för vana att befinna sig i en sagolik miljö. Hon spelar nämligen även den goda fen i "Once Upon a Time".

2. De flesta barnen delar samma initial som sin kända förälder, alla utom Mulans dotter Lonnie och den goda fens dotter Jane (Brenna D'Amico).