Både Saul och Breaking Bad närmar sig

I dag, tre säsonger och 30 avsnitt in i "Better Call Saul", har jag svårt att relatera till den lätt negativa inställning jag hade till serien när den blott bara var en plan. Efter mästerliga "Breaking Bad" kände jag inte att en spin-off som utspelade sig innan den seriens tidsrymd kändes varken motiverad eller lockande.

I dag, tre säsonger och 30 avsnitt in i "Better Call Saul", är jag av en helt annan inställning. "Better Call Saul" är en förlängning som bara blir bättre och bättre och som när den nu till slut krokar in i "Breaking Bad" tillsammans kommer att utgöra något av det bästa som skrivits och producerats för tv.

En kort resumé: strulputten Jimmy McGill (Bob Odenkirk) har jobbat upp sig från postrummet på en advokatfirma och fått sin licens och blivit försvarsadvokat på riktigt. Hans bror, den betydligt duktige - men av elallergi handikappade advokaten Chuck McGill (Michael McKean), har inte alltid varit speciellt uppmuntrande eller ett stabilt stöd för Jimmy och i slutet av förra säsongen kraschade familjerelationen helt och hållet.

För tillfället driver Jimmy en egen firma där han mest skriver testamenten till äldre medan hans kollega och älskarinna Kim Wexler (Rhea Seehorn) driver sin egna firma vägg i vägg där hon viker all sin tid åt en stor kund. Men det är Kim som får rycka in när Jimmy och Chuck hamnar i rätten, något som slutar på ett oväntat vis, men som ändå leder till att Jimmy blir av med sin licens under ett år. I desperation föder han då karaktären Saul Goodman som hittills endast är en producent av tv-reklam men mer väntar runt hörnet.

Konsekvenserna för Chuck blir allvarliga efter krocken med Jimmy och hans framtid inom firman HHM är i fara. Och hur är det egentligen med elallergin? Är det på riktigt eller bara inbillning? Som vanligt är det underbart att se Michael McKean briljera i rollen.

Genom de tidigare säsongerna har vi även följt Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) vars vägar korsas med Jimmys emellanåt. Inte speciellt ofta, men ändå tillräckligt mycket för att de ska vara knuta till varandra. Mike drogs på sig en otrevlig fiende i förra säsongen, Hector Salamanca (Mark Margolis), och under denna ska vi återträffa en annan kär gammal vän som inte heller står på Salamancas julkortslista: kycklingmannen Gus Fring (Giancarlo Esposito). Japp, den samlade och eleganta men innerst inne hänsynslösa snabbmatskungen Gus är tillbaka och det är givetvis hur härligt som helst! Denna karismatiska karaktär från "Breaking Bad" är ett riktigt underbart tillskott till "Better Call Saul" och det glädjer mig något enormt att vi kommer att få se hans utveckling framöver.

Än så länge är Gus mer intresserad av att knyta Mike till sig än vice versa, men vi vet ju mycket väl att de kommer att bli väldigt tajta framöver. Mike spelar sina kort försiktigt, men rätt, och hjälper underhuggaren Nacho Varga (Michael Mando) med en plan för att skada Salamanca.

Det är fler karaktärer från "Breaking Bad" som börjar dyka upp i serien. Än så länge ingen av de riktigt stora, men som tittar och fan av båda serierna är det härligt att bildlikt talat se hur pusselbitarna börjar kroka i varandra och en helhetsbild skapas. Jag kan faktiskt inte bärga mig till nästa omgång och hoppas att ännu fler pusselbitar dyker upp då.

Sist hoppades jag på 1-2 säsonger till innan serierna går ihop. Nu hoppas jag faktiskt på ännu mer för "Better Call Saul" blir verkligen bara bättre och bättre.

För att hitta allt extramaterial måste man emellanåt klicka in sig i avsnitt för avsnitt. Lite knepigt, men det finns lite påskägg att hitta också, så det är värt det.

På första skivan, dolt just på ovanstående vis, finns en liten specialare om Gene från Omaha, som är framtidens Jimmy/Saul. Vi har som inledning på respektive säsong sett hur den tidigare så färgstarke och sociala personer lever ett grått och ensamt liv som chef på ett fik. Här utvecklas tankarna kring Gene lite. Vi får även i en annan specialare träffa Gus Fring på nytt och det är ju härligt på alla sätt och vis. Det finns även ett block med bloopers att skratta lite åt.

På samtliga skivor finns även kommentarspår och bortklippt material.

På tredje skivan hittar vi slutligen en liten film om hur "Breaking Bad" börjar allt mer och mer tränga sig in i serien. Här får vi en tydlig genomgång om vilka karaktärer vi faktiskt sett tidigare. Dessutom skymtar vi Bryan Cranston bakom kulisserna. Han kan ju rent teoretiskt dyka upp så småningom... Det finns även en liten konversation mellan Bob Odenkirk, Rhea Seehorn och Jonathan Banks där de mest pratar om hur välskriven serien är, och sedan berömmer varandra för olika scener. Slutligen finns det några underhållande träningsvideos för anställda inom kedjan Los Pollos Hermanos där Gus Fring käckt men emellanåt iskallt allvarligt ger lite tips för hur man ska bete sig i olika situationer.

1. En sak som skådespelartrion tar upp i sitt samtal bland extramaterialet är de imponeras över att manusförfattarna vågar låta kameran vila på skådespelaren. Vad det betyder är att det många sekvenser som är långa, egentligen utan dialog, där vi får läsa av karaktärernas minspel, ögon, kroppsspråk och så vidare. Det är ett manusarbete som kräver bra skådespelare och det får vi här.

2. Kan inte Los Pollos Hermanos öppna på riktigt? Jag är sugen på att äta där!

3. Jag gillar fortfarande att vinjetten till serien är lite ful och slarvig. Jag vet inte varför jag upplever det som komiskt, men det är det ju.

ANDERS JAKOBSON (2017-12-28)