En otäckt nutida framtid

Vi befinner oss i framtiden. Något har hänt, exakt vad får vi veta mer om under seriens gång men redan från början vet vi att det handlar om något slags krig, att det finns en front man inte vill bli skickad till och att kriget gjort att de flesta har svårt att få barn. I USA har man löst detta genom att man har fångat in alla fertila kvinnor och gjort dem till tjänarinnor ("handmaids"). En tjänarinnas uppgift är att bli gravid med mannen i familjen hon tillhör. Detta sker dock inte via insemination utan på naturligt sätt där även frun i huset är med och deltar i akten. Nu kanske detta låter som något lustfyllt, men det är alla annat än lustfyllt och kan närmast liknas vid en våldtäkt. När sedan tjänarinnan blivit gravid och fött barnet tar frun i huset över det och tjänarinnan skickas till en ny familj för att gå igenom samma sak igen. Naturligtvis är detta inget dessa kvinnor gör frivilligt även om regeringen i USA gärna vill framhävda det när utländska delegationer kommer på besök för att se hur de löst problemet med barnlöshet.

Huvudpersonen i serien är Offred eller June Osborne som hon egentligen heter. Alla tjänarinnnor har dock blivit fråntagna sina riktiga namn och fått namn efter vilken man de tillhör. June till hör Fred Waterford och heter numera därför "Of Fred", eller Offred. När de skickas till en ny familj får de ett nytt namn baserat på vad mannen i den familjen heter.

Jag gillar serien och Elisabeth Moss är perfekt som Offred. Hon är både stark och sårbar. Även Yvonne Strahoviski och Joseph Fiennes är bra som Serena och Fred Waterford, Offreds "ägare". Man känner Offreds frustration och tänker att "det där skulle jag aldrig acceptera" men å andra sidan har hon inget val. De är helt utlämnade och utan att veta tror jag att det finns väldigt många kvinnor i olika länder som är i samma situation. Inte att deras existens hänger på att de kan föda barn men just på att de är så utsatta och inte har någonstans att ta vägen, inte har något annat val än att göra som de blir tillsagda för att överleva.

Säsongen slutar väldigt öppet och tydligen är det även så boken som den bygger på slutar…om jag blivit rätt informerad (jag har inte läst den själv) och lika frustrerande som det är, lika nöjd blev jag när jag läste att det kommer en andra säsong redan under 2018. Så, har ni inte redan sett denna första säsong, se till att göra det genast.

1. Serien bygger på en bok av Margaret Atwood.

2. Gilead som är det nya namnet på USA kan vara taget från Stephen Kings böcker om revolvermannen Roland som växer upp i en stad med namnet Gilead.

3. Boken filmades redan 1990 och i Sverige heter den filmen "Mardrömmen".