Verklighetsbaserat dubbel- och trippeljobb

Den här filmen är som en svettig kusin till "The Wolf of Wall Street". Båda filmerna är verklighetsbaserade och handlar om två män som kommer över enorma mängder av pengar och lever vansinniga liv där de inte riktigt vet var stoppknappen finns. Till skillnad från svala kontorsmiljöer på Manhattan rör vi oss den här gången i platser med hög temperatur och hög luftfuktighet.

I filmens mitt finns piloten Barry Seal (Tom Cruise) som på slutet av 70-talet sett till att dryga ut lönekuvertet genom att smuggla kubanska cigarrer mellan de olika amerikanska flygplatser han landar på. Smidigt och förhållandevis harmlöst, tills någon kommer på honom och vet mycket mer än han borde. Den mystiska Schafer (Domhnall Gleeson) är från CIA och tycker att Seal kan använda sin moraliska ambivalens till något nyttigare, som att flyga över intressanta platser i Centralamerika och ta bilder å CIA:s vägnar.

Sagt och gjort, Seal gör sitt jobb tills han får soppatorsk i Colombia och blir uppsökt av Jorge Ochoa (Alejandro Edda) som har en liten speciell verksamhet med en viss Pablo Escobar (Mauricio Mejía) och föreslår för Seal att i och med att han ändå ska åka tillbaka kan han kanske ta med några kilon kokain, en så där 2-300 eller mer? Seals verksamhet utökas, men när detta leder till ett kortare fängelsestraff kommer Schafer med ännu ett förslag där Seal tvingas flytta sig själv och sin familj till lilla Mena, Arkansas där Seal får ett eget flygfält för sig själv och instruktioner om att smuggla amerikanska vapen till Contras i Nicaragua. Seal ställer upp, eftersom han alltid levererar, och det är nu pengarna verkligen börjar rulla in - men även problemen: Seal vet alldeles för mycket och vad händer den dagen då allting rasar samman?

"American Made" är en galen historia. Det skulle kunna vara en skröna, men det är sant - i alla fall så sant som en filmatisering av verkliga händelser brukar vara. Man blir inte lika matt som när man ser "The Wolf of Wall Street" men tempot i vansinnet är högt och historien berättas på ett skönt skämtsamt vis utan att bli en skrattfest.

Filmen utspelar sig några år mellan 1978 och 1984 ungefär och med små medel sätts vi i rätt tidsperiod. Dels genom arkivbilder på kända politiker och dels genom skådespelare som spelar verkliga personer - Seal möter både George W Bush och Ollie North till exempel. Det märks även i hela anslaget på filmen där den moderna Universal-loggan som inleder filmen byts ut mot en tidsmässigt korrekt bara efter några sekunder. Små detaljer som bidrar till både känslan och den sköna tonen.

Det är underhållande film, men jag har svårt att se hur jag skulle vilja se om filmen flera gånger. Jag blir lite småtrött av bara tanken...

Lite borttaget material kompletterar filmens story med en del oväntade scener, som när Barry Seal kraschar med sitt plan i Menas polisstation. Scenerna finns att se med kommentarer eller inte.

Resten av extramaterialet är kortare bakomfilmer som ger lite bakgrundsinformation till hur filmen kom till och hur den spelades in. Det mest givande är samtalet mellan Tom Cruise och filmens regissör Doug Liman där det framgår att de bodde tillsammans under inspelningen, faktiskt i det hus som fungerar som Barrys i filmen, och att de har lite olika åsikter om vad som är hälsosam mat och hur noggrant man kan diska och städa.

Något annat givande är inslaget om flygsekvenserna där det visar sig att Tom Cruise givetvis gör det mesta av scenerna själv. Vad annars?

Som avrundning får vi några minuter om den verklige Barry, vars historia återberättas av hans son. Man får dock inte riktigt känslan av att Barrys liv var lika våldsamt galet och intensivt som det gestaltas i filmen, så sanningshalten i filmens story får tas med en nypa salt.

1. Mauricio Mejía som spelar Pablo Escobar har gjort det tidigare, som ungdom i ett avsnitt av den 115 (!) avsnitt långa miniserien (?!) "Pablo Escobar: El Patrón del Mal" (2012). Han har även figurerat i "Narcos" där han dock inte spelar Escobar.

2. I en scen i filmen har Barry Seals familj en oväntat stor tv. Den känns nästan modernt stor för att vara en 80-tals-tv. I en borttagen scen ser man när de får tv:n levererad och jag noterar att den är av märket Zenith. Tyvärr hittar jag inget vid min snabba research som pekar på att Zenith gjorde ovanligt stora tv:s på 80-talet.

3. I extramaterialsfilmen om den riktige Barry Seal kan man konstatera att han inte var speciellt lik Tom Cruise utan förmodligen skulle blivit väldigt nöjd av att gestaltas av Cruise.

ANDERS JAKOBSON (2018-01-08)