Mer Småland i filmsverige!

På förhand fick "Becker - Kungen av Tingsryd" mig att tänka på Josef Fares filmer. Kanske främst på actionkomedin "Kopps". Möjligen går mina tankar dit för att Torkel Petersson figurerar i båda filmerna, men det var något med små svenska samhällen och kriminalitet och komedi som triggade igång associationerna.

Nu ska det visa sig att "Becker - Kungen av Tingsryd" inte är så komisk som man kan tro. Å ena sidan är den hysteriskt kul eftersom den utspelar sig i och omkring lilla Tingsryd i Småland där det uppenbarligen är enkelt att vara en kriminell kung om man bara sköter sig rätt och är hej och tjenis med de flesta. Å andra sidan berättar filmen sin historia på ett seriöst och allvarligt vis och förlitar sig inte på billiga skämt och tramsiga poänger, utan den komiska touchen blir enbart en dekorativ effekt i det stora hela. Andra kanske tycker att det är en solklar komedi men för mig framstår den mer som en absurd actionthriller satt i ett sommarfint Småland.

Johan Becker (Henrik Lilliér) är titelns kung. Tillsammans med bästa kompisen Stefan (Peter Lorentzon) säljer han möbler i konstrotting till hela sydsverige. Men det är bara det ena benet av hans värv, det andra trampar runt utanför det legala oavsett om det handlar om smuggelvaror, fakturafiffel och olika byggprojekt. Allt går utom en enda sak: Knark. Något sådant skit vill han varken beblanda sig med eller ens se i Tingsryd.

Affärerna går bra, men sen rasar allt ihop en bit i taget. De polska byggarbetarna som ska laget på skolan lyser med sin frånvaro. Några danska skummisar (Lars Ranthe och Sonja Richter) rör sig i trakten och pressar Becker hårt. Kompisen Stefan beter sig märkligt åt. Det dyker upp mer och mer knark i bydgen och från ingenstans kommer Beckers ex (Nour El-Refai) med deras gemensamma nioåriga dotter Amanda (Estelle Hadir Löfgren) som Becker knappt sett tidigare. Mitt när allt är som rörigast måste han ta hand om sin dotter.

Historien kunde ha utvecklats lite hur som helst, men väljer ett mörkare spår in i finalen, vilket stärker mitt argument om att det inte är någon renodlad komedi. Jag tycker att det blir rätt bra till slut. Det hade förstås gått att spetsa till historien lite mer, men jag gillar konceptet med en gangsterhistoria i Småland. Det känns betydligt mer intressant och underhållande än ännu en Stockholmsbaserad film på ungefär samma tema, och just Småland känns som ganska outnyttjad mark utanför alla Astrid Lindgren-filmer. Mer sådant!

En pilotscen som antagligen gjordes när filmskaparna raggade pengar till filmen finns att se. Merparten av den är kvar i den slutgiltiga filmen, medan andra delar är sådant som inte kom med i filmen och som inte riktigt hör ihop med helhetsstoryn. Till exempel känns det som tanken med Beckers dotter var lite annorlunda i originalutförandet.

1. För manus och regi står Martin Larsson vars största post på cv:t tidigare är tv-serien "Starke man".

2. Henrik Lilliér och Peter Lorentzon är för mig okända ansikten även om de inte är några noviser, speciellt inte Lorentzon som jag garanterat sett i andra filmer. Lustigt nog har de spelat karaktärer med namnen Becker och Stefan tidigare, i "Avalon", och jag utgår från att det är samma karaktärer.

3. Lite mer etablerade eller kända skådespelare finns i birollerna, som till exempel Shanti Roney och Helen Sjöholm. Den sistnämnda spelar ett nytillträtt kommunalråd som är skapligt korrupt. Jag hade gärna sett mer av karaktären i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2018-01-18)