Irriterande och bra för fjärde gången

De hundra är tillbaka - eller hur många de nu är. Folk dör ju i parti och minut, och ingen verkar räkna dem. I vilket fall som helst så rullar det hela vidare med tonårsångest, svåra moraliska beslut, massmord och uråldriga traditioner som mest går ut på blodiga ritualer.

I den fjärde säsongen märker man att jordens kärnkraftverk som stått orörda i hundra år är på väg att kollapsa. Den följande strålningen kommer göra nästan hela planeten obeboelig, vilket förstås är lite av ett problem. Gänget försöker lösa det på olika sätt. Ett fåtal personer har speciellt blod som gör dem motståndskraftiga mot strålning, varpå man försöker återskapa blodets egenskaper hos andra. Man hittar också en bunker som har plats för många, men förstås inte alla. Detta leder till ytterligare problem då man ska välja ut vilka som får gå in. Några försöker också skicka upp sig i rymden igen.

Som vanligt är serien både jättebra och väldigt irriterande. Även om man återigen lyckas skära ner på tonårstjafset, så är många karaktärer så oerhört stoiska och principfasta att man blir så trött på dem. Får jag se Clarkes plågade min en gång till så får jag krupp. Det är också fascinerande hur dessa stammar av folk som levt kvar på jorden under bara hundra år ändå hunnit skapa traditioner, regler och ritualer för i princip allting, för att inte tala om att de skapat helt nya språk.

"The 100" är en skum serie. Det är så mycket jag stör mig på, ändå kan jag inte låta bli att se vidare. Kanske väntar jag på att få se nästa "trafikolycka" eller så är serien helt enkelt egentligen bra. Ändå ligger det så nära gränsen för att jag ska stänga av, så nära. Nåväl, snart drar säsong fem igång och jag kommer att titta på den också.

Fyra featurettes på ungefär 30 minuter följer: I "From outcasts to leaders" upprepas det ungefär tusen gånger under sex minuter att de hundra mognat under seriens gång. I "Creating a post-apocalyptic world" pratas det om hur man tänkt när man skapat seriens utseende. Hyfsat intressant, men klippet är faktiskt gjort för förra säsongen så frågan är ju varför det inte var med där.

"Jasper's Journey" är en titt på Jaspers karaktär i de fyra säsongerna. Du kanske kan räkna ut själv varför man fokuserar på just denna karaktär, utan att jag själv behöver spoila nåt. "Battle tested" är, som tidigare säsonger, en titt på stunts och fighter vilket, som tidigare säsonger, är redigerat på ett sånt sätt att det inte ger någonting av värde alls.

Återigen, som tidigare säsonger, får vi en Comic-Con Panel som spelades in före säsongen visades så allt man säger i en halvtimme är meningslösa floskler som "it's going to be darker" och "we're really trying to push the envelope". Det finns också några kommentarsspår, cirka tolv minuter bortklippta scener och slutligen ser vi några vagt underhållande bloopers.

1. Man förklarar jordbornas snabba språkutveckling med att man medvetet skapat nya språk för att "tala i kod" om fienden var närvarande.

2. De fyra böckerna i "The 100"-serien som kommit ut har helt andra handlingar än tv-serien, och ser faktiskt ut att vara betydligt mindre fantasifulla.

3. När en av seriens gay-karaktärer dog fick skaparen Jason Rothenberg sina fiskar varma, då det ansågs att man upprätthöll standarden att LGBT-karaktärer ofta behandlas sekundärt. Rothenberg accepterade kritiken och bad om ursäkt för sin kortsynthet.

HENRIK ANDERSSON (2018-02-28)