Tre procent av serien fungerar

Serien "3%" utspelar sig i framtiden och handlar om hur folk vill ha ett bättre liv. Inget ovanligt där. Skillnaden här är att man en gång per år anordnar "processen" där man låter alla som fyller 20 år just det året genomgå en mängd underliga tester. Klarar man dem och passerar så kommer man till slut till Offshore, paradiset på jorden där allt finns och inget är omöjligt. Problemet är bara att endast tre procent tar sig igenom testerna, därav seriens titel. Jag var verkligen taggad inför serien. Upplägget lät spännande och intressant. Tyvärr fungerade det inte.

Serien som är brasiliansk känns väldigt pappig och tvådimensionell och dessutom otroligt billig. Man vill till exempel få de fattiga att se riktigt fattiga ut genom att sätta på dem trasiga kläder. Men vad man gjort är att man tagit nya kläder och gjort hål i dem. Ser inte alls ut som hål från slit och användning utan mer som om de är klippta med en sax. Ser bedrövligt ut och man tror inte för en sekund på att det är på riktigt. Detsamma gäller kulisserna i den stora anläggning där processen tar plats. Här ser väggarna ut att vara av papper och det ser inte alls så futuristiskt ut som man nog ville att det skulle göra när man skapade det.

När det sen gäller skådespeleriet känns även det ytligt och även om det inte blir bättre av att jag kör det engelska ljudspåret istället för det portugisiska. Jo, jag vet att det sänker upplevelsen men jag tycker det är så störande att se något där de pratar ett språk som man inte alls förstår något av. Det kräver hela tiden att man läser och man tappar lite fokus på det man egentligen ska fokusera på, det som händer. Därför valde jag det minns dåliga alternativet.

Så nä, "3%" blir aldrig bra. Man köper inte det som händer och man tror inte att de som kämpar för att komma till Offshore verkligen ger allt. De är lite nonchalanta och hoppas på det bästa känns det som. Hade det varit på riktigt kan jag garantera att de varit mer fokuserade. Så tyvärr, "3%" faller platt och hade säsongen varit längre än de åtta avsnitt den är så hade jag nog givit upp efter de obligatoriska fyra avsnitten.

1. Alla stora TV-bolag tackade nej till serien 2011. Man skapade så en tredelars-YouTube-serie som Netflix sen köpte in. Slutsats: Om alla andra tackar nej, fundera en extra gång.

2. Budgeten var under 25 miljoner kronor. Slutsats: Använd pengarna rätt annars ser det ändå billigt ut.

3. Ingen info finns om en andra säsong. Slutsats: Utanför Hollywood har man lättare för att lägga ner dåliga serier.