Sevärt men tyvärr lite för överdrivet

Jag gillar Vince Vaughn. Oftast är han ganska rolig i sina filmer. Så är dock inte fallet här. Här spelar han Bradley, en riktig tuffing som försöker försörja sig och sin fru. När han blir uppsagd från sitt jobb ser han ingen annan lösning än att börja transportera knark för att överleva. Att det finns en risk vet han och naturligtvis åker han dit. Han döms till sju års fängelse och kommer missa sin dotters födelse. Han accepterar dock detta och finner sig i det. Vad han inte räknat med är att mannen vars knark togs när han åkte fast nu vill ha betalt för det han förlorade. Och detta vill han ha genom att Bradley ska mörda en man i Cellblock 99. Enda problemet är att Bradley sitter på en relativ öppen anstalt medan Cellblock 99 är ett ställe där de hårda och galna fångarna sitter. Med andra ord måste Bradley bli galen och begå ytterligare brott för att hamna i Cellblock 99…

Bradley är naturligtvis beredd att göra vad som behövs för att rädda sitt ofödda barn och sin fru, även om det betyder att han själv aldrig kommer att få träffa dem igen.

Vince är riktigt övertygande som Bradley och han ser sådär grym ut som man vill att han ska göra. Han ser lite ut som Bruce Willis när han ser som grymmast ut. Problemet med filmen är dock att karaktärerna känns överdrivna, nästan lite som karikatyrer på sig själva. De är som filmvarianter av filmskurkar om ni förstår vad jag menar. Bradley själv är näst intill oövervinnlig vilket inte känns speciellt trovärdigt, men så är det i sådana här filmer så det kan jag leva med. Man får ta filmen lite för vad den är.

När det sen kommer till specialeffekterna så är de extremt kassa. Speciellt slutscenen är riktigt usel. Jag var faktiskt tvungen att spola tillbaka och titta på scenen i slowmotion och den speicialeffektsmakare som är ansvarig för detta borde skämmas. Hade han varit rörmokare hade badrummet stått under fem decimeter vatten nu. Det är en sak att jag ser detta när jag kör scenen i slowmotion. Även om det är illa så är det ibland förståeligt. Men att jag såg det redan när jag såg den i sitt sammanhang, det är illa. Även andra specialeffekter är uselt gjorda. Stort minus för filmen.

En sak som dock är lite kul att de är att gamle "Miami Vice"-skådisen Don Johnson dyker upp som fängelsedirektör. Även han är lite överdriven man det köper jag. Han är kult och kommer lätt undan med att stå och röka cigarill och se cool ut. "Brawl in Cell Block 99" är en sevärd film. Långt ifrån det bästa jag sett men som sagt, sevärd.

En bakom kulisserna-film får vi. Lite lagom underhållande men inget märkvärdigt. Kul som sagt att se Don Johnson.

1. Det är synd att man gjort filmen så överdriven. Den hade fungerat bättre om man tonat ner det hela lite.

2. Jag läste att specialeffekterna var gjorda så de skulle påminna om 70-talets Grind House-effekter och stämmer det så har man lyckats.