Fläckfri övergång från tv till film

Ponnyerna i Equestria gör sig redo för den stora vänskapsfestivalen. Men mitt i alla förberedelser tornar svarta moln upp sig över Canterlot och flera mörka luftskepp belägrar staden. Ur ett av dem kommer ponnyn Tempest som beordrar invånarna att underkasta sig henne och hennes trupper. En strid utbryter och när dammet har lagt sig har Tempest fångat alla prinsessorna utom Twilight Sparkle som lyckas fly med sina vänner. Allt de har att gå på är prinsessan Lunas sista ord om att söka hjälp utanför Equestria.

Det är upptakten till den första spelfilmen med det populära My Little Pony-gänget som vi lärt känna från tv. Manuset är som väntat inget att yvas över och känns som ett typiskt dubbelavsnitt i serien, men ibland räcker det om resten av ingredienserna är tillräckligt bra. Och så är det här. Precis som i tv-serien finns här ett brett persongalleri, bra sångnummer, snygga och varierade miljöer och en massa vitsar. Särskilt det sista borde falla de vuxna på läppen. En av styrkorna med tv-serien är att man aldrig varit rädd för att lägga in repliker eller referenser som kanske går rakt över huvudena på de yngre tittarna.

Från filmens inledande scener står det ganska snabbt klart att det här inte är någon snabbt ihopslängd produktion för att få ut en film. Det syns på animationer, detaljer i bakgrunderna och grafiken överlag att det ligger mer jobb bakom den här filmen jämfört med tv-serien. Att satsa på en road movie när man tar en tv-serie till vita duken är ett uttjatat grepp men här fungerar det alldeles utmärkt. Det är faktiskt lite spännande att kasta ut ponnyerna i det okända och se hur de hanterar det.

Som Brony (googla på det) är jag mer än nöjd med den här långfilmen och jag hoppas att det här bara är början. Om jag är rätt underrättad har det mesta av animeringsarbetet gjorts in-house hos Hasbro för att spara pengar. Jag hoppas de kan satsa ännu mer på en uppföljare,

1. Det går inte att sticka under stol med att datorteknikens intåg i den animerade filmvärlden har medfört positiva effekter. Ibland kan jag dock sakna en hederlig handanimerad film, de får ofta en mjukhet i rörelser som är svårslagen. Men de börjar bli allt mer sällsynta. Enligt uppgift är det här den blott tredje amerikanska animerade filmen under 2010-talet som inte gjorts med datoranimering. De övriga två är "Nalle Puhs film" från 2011 och "Svampbob Fyrkant: Äventyr på torra land" från 2015. I år släpps ytterligare en.

2. Filmen kommer att få efterverkningar i tv-serien. Att ponnyerna nu utforskat delar av världen utanför Equestria kommer att tas upp i de första avsnitten i säsong 8 som börjar sändas i USA den 24 mars.

3. Det här är blott den andra långfilmen i franchisen. Den första kom 1986.

THOMAS HELSING (2018-02-19)