Färgsprakande, tänkvärt och kusligt

Senast filmskaparen Alex Garland gjorde väsen av sig var i det utmärkta sci-fi-kammarspelet "Ex Machina" och nu är han åter igen och rör sig i sci-fi-djungeln (ganska bokstavligt talat) och har med "Annihilation" gjort en udda och rysligt obehaglig film. Den bedömdes för intelligent och svår [Se Tre saker] för biopubliken och fick distribution via Netflix i stället. I dagsläget är väl det inget direkt negativt, inte som den gamla direct to video-stämpeln, men ändå kanske lite trist. Ett år efter Netflix-släppet kommer filmen på fysiska format.

Historien omringas av en förhörsscen med vår huvudperson, cellbiologen och före detta marinsoldaten Lena (Natalie Portman). Det är uppenbart att hon varit med om något speciellt, och framför allt överlevt det hon varit med om. Via flashbacks får vi veta att Lenas man, Kane (Oscar Isaac), kom tillbaka efter ett år på militärt uppdrag utan att veta var han varit eller vad han gjort. Faktum är att Kane bara dyker upp och snabbt insjuknar. På väg i ambulans stoppas de av militär och förs till en hemlig anläggning. Lena får av doktor Ventress (Jennifer Jason Leigh) veta att ett område i närheten sedan tre år består av ett skimrande elektromagnetiskt fält som växer sig större. Ingen av de som skickats in i området har kommit tillbaka - förutom Kane.

För att försöka förstå vad som hänt väljer Lena att gå med i doktor Ventress team, som i övrigt består av Anya (Gina Rodriguez), Cass (Tuva Novotny - ja, den Tuva Novotny!) och Josie (Tessa Thompson). Väl inne i "skimret" är inget som det ska. De tappar snabbt uppfattningen om tiden och både växt- och djurliv är rubbat på något vis. Samtidigt som teamet går i tidigare teams fotspår med fara för livet börjar de lista ut vad som egentligen pågår.

Personligen får jag klara Stephen King-vibbar av filmen. Den knyter an lite till några av de mer sci-fi-betonade berättelser skräckkungen skrivit, men touchar även vid det okända från andra dimensioner ("The Mist", "From a Buick 8") och de infekterade världar som "The Dark Tower"- sagan bjudit på. Det visar sig att filmen är baserad på en bok [se Tre saker] som King själv kallat för "creepy and fascinating".

Och kungen har ju rätt förstås. "Annihilation" är en obehaglig och fascinerande film. Framför allt imponeras jag av all design i filmen som verkligen känns som det inte hör hemma på jorden. Det måste ha varit en ren fröjd för de i teamet som fått varit med att skapa växter, djur och miljöer. Total kreativ galenskap.

Det är inte ofta jag i princip golvas av en films utseende. Trots att filmskapare nu för tiden kan åstadkomma vad som helst är det få som lyckas göra något som verkligen känns som något man tidigare aldrig har sett. Den känslan får jag av "Annihilation", och obehagskänslan som filmen dessutom ger mig hänger kvar länge. Den mixen är alldeles utmärkt och gör "Annihilation" till en mycket minnesvärd sci-fi-film.

Ett omfattande extramaterial på ungefär 75 minuters speltid är vad som bjuds. Det handlar om sex featuretter som tillsammans ger en saklig och heltäckande bild av filmens produktion med lite olika fokuspunkter som att filma en skriven förlaga, den visuella stilen, scenbyggen, praktiska och datagjorda effekter och vetenskapen i "skimret" bland annat.

Givetvis läggs det stor vikt vid skådespelarna och Alex Garland och det är frikostigt med åsikter och intervjuer. Väl värt att titta på för fördjupningens skull.

1. När filmen testvisades och fick dålig kritik ville David Ellison från Paramount att mycket i filmen skulle förändras för att tilltala en bredare publik. Den ansågs vara för intellektuell och för komplicerad och både Natalie Portmans karaktär och slutet behövde ändras, tyckte Ellison. Producenten Scott Rudin hade "final cut" och lyssnade inte på kritiken och filmen förblev oförändrad. En konsekvens av detta var att den internationella distributionen hamnade hos Netflix, och enbart i USA och Kina gick filmen upp på bio några veckor innan streamingen satte igång.

2. Oscar Isaac spelade in filmen parallellt med "Star Wars VIII: The Last Jedi", bokstavligt talat: han hade samma trailer och filmade scener till båda filmerna under samma dag.

3. Filmen baseras på en roman av Jeff VanderMeer, den första i "Southern Reach"-trilogin. Övriga böcker är "Authority" och "Acceptance". Huruvida fler filmer kommer att göras återstår att se.

ANDERS JAKOBSON (2019-04-18)