Oljemålad deckargåta

Halva grejen med "Loving Vincent" är förstås hur filmen kom till och gjordes. Polska konstnären Dorota Kobiela skulle ursprungligen göra "Loving Vincent" som en handmålad kortfilm efter att ha studerat Van Goghs teknik och story via hans brev. Men när projektet växte till en långfilm blev det till slut 125 konstnärer som gemensamt sammanlagt målade de 65 000 tavlor/bildrutor som utgör filmen. Liveaction användes för att spela in karaktärernas rörelser men varenda bild i filmen är alltså handmålad i Van Goghs stil.

Initialt får detta mig att sätta storyn i baksätet. Jag tittar på filmens utseende och i och med att det ändå går att se Douglas Booth, Chris O'Dowd, Aidan Turner, Saoirse Ronan, Jerome Flynn och några av de andra skådespelarna i karaktärernas utseenden funderar jag på om det inte fanns ett enklare sätt att åstadkomma samma resultat utan allt oljemålande... Men det är ju samtidigt det som är andra hälften av grejen. Eller hela, och när jag väl släppt det går det lättare att komma in berättelsen.

Historien blir lite av en deckargåta och utspelar sig ett år efter konstnärens död. Det finns ett brev från Van Gogh som aldrig nådde sin mottagare, brodern Theo. Van Goghs goda vän postmästaren Joseph Roulin ber sin son Armand att leverera brevet och han inleder en resa som tar honom från person till person med kopplingar till Van Gogh. Detaljer kring personen och hans konstnärskap kommer fram och framför allt tveksamheter kring hans självmordsförsök som slutligen ledde till hans död. Vad hände egentligen?

Jag är inte så pass insatt i Van Goghs måleri att jag per automatik kan identifiera var och varannan målning som utgör en scen eller som knutits ihop till storyn i filmen, men lyckligtvis avslutas filmen med en snabb men ändå givande jämförelse mellan tavlor och scener. Då faller bitarna på plats för mig och jag blir imponerad av själva berättelsen också.

Det är ganska uppenbart att Vincent van Gogh var en speciell och komplicerad person. Historien om hur han skar av sig sitt ena öra och gav som en gåva till en bordellflicka är välkänd och den berörs flyktigt i berättelsen, men filmen rymmer mycket mer. För mig väcker "Loving Vincent" ett intresse för att gräva djupare i både personen och hans konst.

Man får vara glad för det lilla - extramaterialet består av fyra korta bakomfilmer som sammanlagt tar kanske tolv minuter att titta på. Det är med andra ord lite snuttifierat, men man hinner ändå förklara vad filmen är, varför den gjordes och hur den gjordes. Jag hade dock önskat en lite mer djupgående titt på processen, men man kan inte få allt.

1. Van Gogh var mycket produktiv. Trots att han enbart målade under åtta år hann han göra över 800 målningar. Dock såldes enbart en under hans livstid.

2. Målningen "Portrait of Dr. Gachet" såldes 1990, hundra år efter att den målades, för rekordsumman 82,5 miljoner dollar. Även med priset justerat efter inflation är det fortfarande en av de dyraste tavlor som har sålts.

3. Om man tittar riktigt noga, alternativt tar sig igenom filmen bild för bild, kan man vid ett tillfälle se en fluga som fastnat i oljefärgen.

ANDERS JAKOBSON (2018-03-28)