En serie som kräver envisa tittare

"Altered Carbon" är någon av det konstigaste jag sett och det gäller att vara envis om man ska orka se klart den. Grundidén är att människorna kommit på ett sätt att leva för evigt. Man har en stack, en sorts datastruktur, i nacken där allt sparas. Alla minnen, alla erfarenheter och alla personlighetsdrag. Hela människan finns med andra ord sparad i denna stack. Dör man kan man, under förutsättning att stacken är oskadad, stoppa in den i ett nytt "fodral", som man kallar de syntetiskt framtagna nya kropparna, och fortsätta leva. Är man dessutom riktigt rik kan man ta backup på sin stack i molnet, vilket gör att man kan leva vidare i en annan stack även om den man använder blir förstörd. Det enda man förlorar är tiden mellan den senaste backupen och då stacken förstörts.

Laurens Bancroft är rik. Riktigt rik. Och han har blivit mördad. Takeshi Kovacs väcks upp efter att ha legat nedfryst i över 200 år för att lösa mordet på Bancroft. Lyckas han får han sin frihet, misslyckas han åker han in i frysen igen. Detta är handlingen över seriens tio avsnitt. Men naturligtvis händer det mycket, mycket mer. Vi får se mer av Kovacs bakgrund. Vi får träffa polisen Kristin Ortega som har kopplingar till det fodral Kovacs använder när han väcks upp och vi får även träffa hologrammet Poe (inspirerat av Edgar Allan Poe) som driver hotellet "Korpen" (också det inspirerat av Edgar Allan Poe).

Jag gillar upplägget. Det är action, det är fart och det händer saker hela tiden. Men som sagt måste man vara tålmodig och låta serien växa. Till en början är den väldigt förvirrande men allt hoppande mellan kroppar. Kovacs är egentligen asiat men när han väcks upp ser han ut som svenske Joel Kinnaman. Inte helt logiskt. Han är flera hundra år och har alltså upplevt mycket som det ska berättas om, många personer som spelat stor roll i hans liv återkommer men allt som oftast i en annan kropp. Så det gäller med andra ord att vara skräpt när man ser serien, men lyckas man göra det och hålla ut i en fem avsnitt så får man sin belöning. "Altered Carbon" är en riktigt bra serie.

1. Svenske Joel Kinnaman spelar Kovacs och James Purefoy ("The Following") spelar Bancroft. Annars är det mest okända skådisar med i serien.

2. Det ska bli spännande att se om det blir en andra säsong. Det finns en liten tråd man kan följa om man skulle vilja.

3. I vissa scener finns det flera exemplar av samma person och det har man lyckats få till riktigt bra.