En bråkig och deprimerande säsong

Långköraren inom CW:s satsning på DC comics (populärt kallat "Arrowverse") har i och med sin sjätte säsong kommit i kapp sig själv. Med det menar jag att de flashbacks som varit en del av narrativet nu försvunnit. Startpunkten för serien var att rikemanssonen Oliver Queen (Stephen Amell) återvände till civilisationen efter att ha varit dödförklarad i fem år. Han hittades strandsatt på en öde ö i det kinesiska havet och han påstod att han varit där hela tiden. Parallellt med seriens nutid har vi fått se flashbacks som betat av år för år där vi sett hur Oliver stött på alla möjliga människor, både på och utanför ön, som på olika vis tränat honom till den superhjälte han nu är: Green Arrow. För mig har dessa flashbacks successivt blivit ointressanta avbrott från huvudstoryn, som på ett ologiskt vis hört ihop med säsongens stora plott eller skådis. Så passande! Men när säsong 5 slutade hade vi alltså kommit i kapp och flashbacksekvenserna är ett minne blott.

Förra säsongen slutade dramatiskt och säsong 6 tar vi i röran som uppstod. Finalstriden med Prometheus (Josh Segarra) blev personlig och alla kring Oliver Queen samlades på ön Lian Yu och när Prometheus sprängde den visste vi inte hur det skulle sluta. Vilka dog, vilka överlevde? Nästan alla visade det sig. Den enda som strök med var Samantha, mamman till Olivers son William (Jack Moore) och mycket av säsongen handlar om Olivers problem med att vara pappa på heltid. William anklagar Oliver för sin mammas död och för att vinna sin sons hjärta beslutar sig Oliver för att sluta vara Green Arrow. Vilket går så där.

Redan i första avsnittet offentliggörs bilder som visar att Oliver är Green Arrow och det klingar förstås illa med Olivers roll som borgmästare i Starling City. Han förnekar givetvis, men direkt får han FBI efter sig då Green Arrow uppenbart begått flera brott. Det gäller att bevisa att bilderna är falska, för det är de trots att de visar sanningen. Under tiden tar John Diggle (David Ramsey) över både dräkt och uppdrag som Green Arrow.

Till en början är det Cayden James (Michael Emerson) som är skurken. En digital terrorist som förekommit i tidigare säsonger. Är det han som läckt bilden? Runt honom finns rena "Gott och blandat"-påsen med figurer med negativa kopplingar till Oliver. Ryssen Anatoly Knyazev (David Nykl) och Ricardo Diaz (Kirk Acevedo) till exempel. Och även Black Siren (Katie Cassidy), den onda Jord 2-versionen av Laurel Lance/Black Canary, vilket ställer till det för Quentin Lance (Paul Blackthorne) som har svårt att förstå att det inte är hans Laurel som är Black Siren.

Säsongen innehåller mycket bråk. Det blir interna slitningar i Team Arrow som gör att Curtis Holt/Mr. Terrific (Echo Kellum), Rene Ramirez/Wild Dog (Rick Gonzalez) och Dinah Drake/Black Canary (Juliana Harkavy) startar sin egen gruppering medan Oliver har John och Felicity Smoak (Emily Bett Rickards) vid sin sida. Alla slåss mot samma mål med olika motiv. Det gör att säsong 6 av "Arrow" känns lite omständlig. När systerserien "The Flash" satsade på glädje och humor som krydda i sin parallella fjärde säsong är tonen i "Arrow" gnällig och sur. Även storyn i säsongen är grovt deprimerande och det känns inte speciellt kul att se den.

Jag har varit lite kritisk mot "Arrow" under de senaste säsongerna då jag tycker att spin-off-serierna generellt sett varit bättre, och säsong 6 förändrar inte på det. Men i vanlig ordning slutar historien den här gången med en riktning för säsong 7 som kan skaka om lite i "Arrows" grundstruktur.

Eller så inte. Serien fortsätter men det är kanske dags att fundera på en slutpunkt eller på något annat sätt förändra upplägget helt.

Arrowverse utgörs av totalt fyra parallella serier, utöver "Arrow": "The Flash", "Legends of Tomorrow" och "Supergirl", som emellanåt gör crossovers. En ordentlig sådan var den insprängda miniserien "Crisis on Earth-X" som berättades i fyra separata avsnitt från varje serie. Smidigt nog har samtligt avsnitt samlats i alla fyra säsongsboxarna, vilket alltså gör att man kan ta del av crossovern utan att behöva följa alla serier. Perfekt! Det finns även en bakomfilm till crossovern som också är gemensam på alla boxar, precis som den timslånga sammanfattning av alla DC-seriers Comic Con-paneler från 2017. Även den helt separata Batman-relaterade serien "Gotham" ingår i denna.

Det helt unika bonusmaterialet utgörs av två kortare featuretter som fokuserar på två karaktärer som har betydelse för säsongen. Eller, i fallet Slade Wilson/Deathstroke handlar det om serien i sin helhet eftersom karaktären varit med sedan dag 1. Först i alla flashbacks från Lian Yu och sedan som huvudsaklig skurk i säsong 2. Trots att Deathstroke har extremt mycket negativt på sitt CV får han någon sorts upprättelse i säsong 6. Till viss del i alla fall. Featuretten handlar mest om avsnittet "Deathstroke Returns" men det läggs även fram en del tankar och funderingar kring karaktären i allmänhet. Den andra kortisen handlar om cyberterroristen Cayden James och lite om hur karaktärens funktion påverkade säsongen. Ganska intressant.

1. I den sjunde säsongen sträcks en hand ut till "Batman"-världen då Ruby Rose kommer att spela Kate Kane/Batwoman. Karaktären introducerades i serietidningarna 2005 (en tidigare version, Kathy Kane debuterade redan 1956) och stack ut genom att vara en öppet lesbisk karaktär. Detta behålls till "Arrow" och Ruby Rose är precis som sin karaktär gay.

2. Batwoman gör entré först i det nionde avsnittet som är omgångens stora crossoveravsnitt. Huruvida hon blir en återkommande karaktär och i så fall i vilken omfattning är inte känt ännu.

3. Roy Harper (Colton Haynes) återvänder till säsong sju, men inte som Arsenal... Spännande fortsättning i säsong 7!

ANDERS JAKOBSON (2018-12-06)
Relaterade recensioner (31)
Genre: Action, TV-serie
Tema: Superhjältar
Crossover episodes, Inside the Crossover: Crises on Earth-X, The Best of DCTV's Comic-Con Panels San Diego 2017, The Split of a man: Deathstroke, Revenge of the Ones and Zeros: The Story of Cayden James