Action utan djup

Nu återser vi Thomas och gänget för sista gången. Den här gången ska de dels undgå att blir försökskaniner för WCKD som vill få fram ett botemedel mot sjukdomen som dödar allt fler och dels ska de själva försöka få fram ett botemedel. Och det är redan här som man börjar undra varför alla inte bara samarbetar. Visst, WCKD har barrikaderat sig bakom en hög mur, fångat in de som de anser sig behöva för att framställa ett botemedel (och torterat dem lite) och vill inte ha med de utanför att göra, förmodligen av rädsla för att bli smittade mer än att de ser ner på dem. Och visst, de som bor utanför muren ogillar att bli lämnade utanför det som påminner om hur världen en gång var. Men, det finns en stor skillnad. På insidan finns Teresa som Thomas har en relation till. Visst, de har svikit varandra och det finns en ilska där, men herregud, hela mänsklighetens överlevnad står på spel! Skärp er!

Men nu blir ju inte alla vänner och samarbetar för då skulle det ju knappast bli någon film. Nej nu blir det i stället spektakulära scener där man lyfter tågvagnar med fantasifulla flygande farkoster och skjuter på varandra så krutröken ligger tätare än Londondimman. Och som actionfilm fungerar "Maze Runner - The Death Cure" riktigt bra. Jag tycker fortfarande att filmskaparna låter alla dessa döende och slitna människor se alldeles för snygga ut. Detta gör att man inte på minsta sätt kan ta filmen seriöst. Detta är en överdriven actionfilm, men som sådan fungerar den. Kanske skulle man korta den lite från de 140 minuterna den är nu. Den går lite på sparlåga emellanåt.

Skådespelarna duger men det är inte mycket mer. De kommer inte belönas med någon Oscar för sina insatser här. Sen om det är deras eller manusets fel låter jag vara osagt. Men vill man se en actionfilm som levererar just action så passar filmen bra. Vill man ha mer ska man satsa på en annan film.

Vi får en massa bakom kulisserna-filmer. Vi får framförallt se hur man spelade in filmen men även hur man gjorde specialeffekterna, borttagna scener och kommentarer från filmskaparna. Extramaterialet gör ett tillfredsställande jobb med att berätta om hur filmen blev till och vad man vill få ut av den.

1. Inledningsscenen med tåget tog så lång tid att spela in att filmen försenades med ett år. Och den finns inte ens med i boken filmen bygger på.

2. Filmen hade sin urpremiär i Sydkorea.

3. Bokens slut är helt annorlunda.