Ännu mer meta när Deadpool återvänder

Enligt rykten utannonserades uppföljaren tre dagar innan "Deadpool" hade biopremiär. Och visst, den förra filmen blev en smärre succé både pengamässigt och i sitt avvikande format i en filmgenren som i nio fall av tio väljer det allvarliga spåret. Det gjorde inte "Deadpool", i alla fall inte till fullo. Filmen, och dess uppföljare, tillhör "X-Men"-franchisen och är lika delar rå humor, brutal action, självmedveten ironi och - faktiskt - allvar. Blandningen är unik i sitt sammanhang, vilket även betyder att det blir ett oundvikligt underhållningsvärde när man bänkar sig med Wade Wilson (Ryan Reynolds) under ett par timmar.

Snabb sammanfattning av första filmen: Wade Wilson är en före detta special forces-soldat som blivit legosoldat. Han träffar den stora kärleken i Vanessa (Morena Baccarin), men deras lycka rubbas när Wade drabbas av cancer. Han tar ett erbjudande om alternativ behandling med utsätts då för ett mutantexperiment som slutligen slutar med att Wade bränns till döds levande. Men mutationen har gjort honom odödlig och självläkande, men dessvärre blir han kraftigt deformerad. Iklädd heltäckande mask och dräkt kallar han sig Deadpool och jagar rätt på de som gjorde honom illa. Detta bland annat genom att låta munnen gå. Oavbrutet.

I film två fortsätter Deadpool att jaga bus, nu på internationellt plan, men landar alltid hemma i lägenheten med Vanessa. De beslutar sig för att skaffa barn med återigen ska deras lycka rubbas när bus attackerar Wade i hemmet och i samband med det skjuts Vanessa till döds. Knäckt av sorgen försöker Wade begå självmord, vilket inte går, och slutligen hamnar han i X-Mansion där metalliska mutanten Colossos försöker trösta och peppa honom till att bli medlem i X-Men och göra gott. Det går förstås sådär för när Deadpool hjälper till när en ung mutant kallad Firefist (Julian Dennison) ballar ur slutar det ändå med blod och död.

Deadpool och Firefist, eller Russell Collins som han heter, hamnar i ett mutantfängelse dit en viss tidsresennär vid namn Cable (Josh Brolin) ska ta sig med ambitionen att döda Russell och Wade känner ett starkt behov av att skydda pojken från Cable.

Det känns som storyn i "Deadpool 2" är mer omfattande än i sin föregångare. Allt medan Wade håller låda för fulla muggar gräver filmen djupt i serietidningsvärldarna och hittar spännande karaktärer att stoppa in. Bland annat sätter Deadpool ihop ett litet eget team, X-Force, av minst sagt brokiga mutanter och en helt vanlig snubbe. Mest användbar visar sig Domino (Zazie Beetz) vara, vars superkraft är "tur"...

Jag tycker att "Deadpool 2" matchar sin föregångare och emellanåt bjuder på riktigt roliga skämt och scener. Referenserna i replikerna är kul. Bara en sådan sak att Deadpool kallar Cable för "Thanos" i en scen är en kul passning till Brolins andra stora superhjältefilminsats under samma år. Budgetmässigt har uppföljaren nästan haft dubbelt så mycket pengar att röra sig med, vilket kanske inte märks jättetydligt, men det är en välgjord film utan att landa i "rädda världen"-kaos av det större slaget. Dock har det verkligen inte snålats på välkoreograferade actionscener. Regissören David Leitch kommer från stuntvärlden och har tidigare gjort "John Wick" och "Atomic Blonde". Det gör honom perfekt för den här typen av råare superhjältefilm.

Sammanfattningsvis blir "Deadpool 2" en förhållandevis jordnära superhjältefilm med både skratt, våld och drama, som fungerar oväntat bra vid upprepade tittar.

Utgåvan innehåller en "Super Duper $@%!#& Cut" som är en kvart längre med följaktligen en del nya och rätt många längre scener, och som titeln antyder en del snusk och svordomar. I grund och botten förändras inte filmens story av detta extramaterial men det är klart värt att se för den som vill ha lite mer av Deadpool.

Enda egentliga anledningen till att inte välja denna längre version, som ligger på en separat skiva, är möjligen att filmens kommentarspår är till den vanliga bioversionen på skiva ett. Där ligger även övrigt extramaterial.

Trots att det finns en förlängd version finns det några bortklippta scener om än väldigt få. En rolig passning till filmen "Upp". Detta korta block kompletteras förstås av lite bloopers.

I övrigt finns det gott om bakommaterial. Ett myller av featuretter ger både intressant mervärde och lättsam underhållning. På det tyngre planet presenteras givetvis karaktärer och den nya regissören David Leitch (inte Lynch!) samt ingående tittar på stunts, effekter och kulissbyggen. En film handlar om hemlighetsmakeriet kring filmen där det avslöjas att en mycket stor skådespelare gör en liten roll i filmen under tung makeup (det är inte samma person som i första saken här nedan).

Under rubriken "Deadpool’s Fun Sack 2" döljer sig väldigt många unika trailers till filmen samt marknadsföringsmaterial där Deadpool flirtar med både Eurovision Song Contest (!), Manchester United och Celine Dion.

Väldigt mycket att ta del av vilket gör utgåvan mycket prisvärd.

1. Det slås nog något sorts rekord i korta cameos i filmen. Utöver det är vissa skådespelare med oväntat kort tid i förhållande till vilka roller de har. Allra kortast är den superstora skådespelare som gör rollen som Vanisher, i den enda scenen där karaktären inte är osynlig. Spetsa ögonen!

2. På känt superhjältefilmmanér är det några bonusscener under eftertexterna. Utan att säga för mycket är dessa extra meta.

3. "Deadpool 3"? Mja, det är nog mer aktuellt med en "X-Force"-film där Deadpool har en av de bärande rollerna. Inte mig emot. Det betyder nog i så fall att den här formatmedvetna metaaspekten som finns i "Deadpool"-filmerna då kanske får vila. Det kan bli intressant.

ANDERS JAKOBSON (2018-09-28)