Oj, oj, oj, vilken röra

"Westworld" är äntligen tillbaka med säsong två. Ni som tyckte att säsong ett var rörig kommer dock bli besvikna. Säsong ett är ingenting mot hur rörig säsong två är. Jag såg hela säsongen under en vecka och jag törs inte ens tänka tanken att man skulle sett den ett avsnitt per vecka. Känns helt omöjligt att hänga med då. För här hoppar man i historien. Vi får se vad som hände efter att säsong ett slutat, vi får se vad som hände före och vad som hände efter. Detta blandas också med alla de historier man skapat för parkens besökare och rätt ofta blir det svårt att veta var man är och framförallt när man är i handlingen.

Säsongen går dock ut på att värdarna, de skapade människorna, får utökad kunskap om vad som händer dem. De minns och vet att de är skapade av människor för andra människors nöje och de gillar det inte. Några av dem vill hämnas medan andra vill fly och ytterligare några vill göra både och. Allt detta får vi följa genom de olika tidslinjerna och jag måste erkänna att jag tycker serien tappar här. Det blir för krångligt. Man lyckas återigen förklara det mesta innan säsongen är över men precis som i första säsongen är det rörigt och jobbigt under vägen dit. För rörigt enligt mig.

Under säsongen uppdagas det att man samlat in information om alla som besökt parken och man får klart för sig att parken inte enbart skapades för att låta rika människor komma tid som ett nöje. Man hade större planer, planer som handlar om människans överlevnad och odödlighet. Slutet av säsongen är öppet och som förväntat laddar man för en tredje säsong som just nu känns som om den kommer bli väldigt annorlunda. Faktum är att man kunnat avsluta serien efter säsong två utan att jag hade blivit allt för upprörd. Visst, det finns trådar kvar att nysta i men de känns inte helt nödvändiga att dra i dem tycker jag och dessutom är jag inte helt förtjust i vart man verkar ta serien. Det känns som om man lämnar Westworld för att ge sig ut i den vanliga världen och det var väl inte meningen…

Vi får en hel del bakom kulisserna-material med här. Vi får se hur man spelade in säsongen, vi får se hur man skapade specialeffekterna och vi får titta in bakom kulisserna på alla de platserna vi ser under säsongen. Man kan verkligen fördjupa sig i hur och varför säsongen blev som den blev. En del saker önskar man nästan att man fått veta innan man såg själva säsongen, så man kunnat vara extra uppmärksam.

Men detta är bra extramaterial, det är extramaterial som det ska vara. Sen ska jag villigt erkänna att är man inte ett super-fan av serien, ett fan som vill veta varje liten betydelse av det man ser så blir det lite långtråkigt emellanåt men å andra sidan kan man ju då spola fram eller hoppa över delar.

1. Anthony Hopkins dyker upp även den här säsongen.

2. Sällan har en karaktär gjort en sådan stor förändring från en säsong till en annan som Dolores gör här.

3. Sitt kvar under eftertexterna i sista avsnittet. Det kommer mer…