Tredje och sista gången för Ash

Ash och gänget är tillbaka för en tredje säsong som dessutom skulle visa sig bli seriens sista. Det visste man inte när man spelade in den men som tur var tog man det säkra före det osäkra och skapade ett slut som fungerar som både säsongens och seriens avslut. Tack för det.

Som vanligt är det mycket blod när Ash är inblandad. Det är kaskader av blod som far när de dödar den ena döingen efter den andra. Som vanligt tror Ash att han besegrat de döda men det visar sig snart att så inte är fallet. Den här gången dyker De dödas bok upp i vad som närmast kan liknas med en amerikansk version av Antikrundan där värderingsmannen läser högt ur boken och på så vis bjuder in Ruby igen. Hon slösar ingen tid utan ser till att bli gravid med Ashs barn genom att blöda i boken. Planen är sedan att barnet ska döda Ash och bli den enda efterlevande avkomman till den utvalde (Ash).

Vad ingen vet är dock att Ash redan har en dotter. Hon blev till under en blöt kväll för länge sedan och hon blir lika besviken som Ash blir förvånad när det framgår att hon faktiskt är hans dotter. Ash gör sitt bästa för att vara en bra far men det är svårare än han trott att kombinera faderskapet med att döda döingar. Speciellt när ens dotter inte tror på en…

Förra säsongen var riktigt blodig och man fortsätter i samma spår här. Man måste ha gjort av med bassänger med fejkblod under inspelningen men det är vad man förväntar sig här. Ni som sett serien håller säkert med om att man skulle bli besviken om det inte var så. Och här fungerar det. Det blir inte för mycket. Enda gången det sviktar lite är när Ash är på spermabanken och det ballar ur lite. Då känns det som om man går farligt nära att bli fjantig och det gillar jag inte. Men annars fungerar det. Och som sagt, slutet fungerar. Man blir nyfiken men samtidigt nöjd.

Vi får en genomgång av säsongen samt en kort dokumentär om varje avsnitt. Kul att se men jag hade hoppats på något mer ingående. Vi får också kommentarsspår.

1. Varje avsnitt inleds med att en kaskad med blod kommer mot TV-rutan.

2. Vi får en del nya karaktärer den här säsongen. Framförallt Ashs dotter Brandy.

3. Trist att det inte blir någon säsong fyra. Dessutom kan de som hoppats att någon annan TV-kanal eller streamintjänst ska ta över serien ge upp de tankarna. Bruce Campbell själv säger sig vara nöjd med att spela Ash nu.

HANS-ÅKE LILJA (2018-10-26)