Magnifik Bale i halvdan historia

Armékapten Blocker, spelad av Christian Bale, är känd som en riktig indianmördare. I slutet av 1800-talet, efter mer än tjugo år i fält, har han och hans män brutalt mördat otaliga indianer utan minsta ånger. Nu ska Blocker snart till att bli pensionerad från sin tjänst. Först måste han dock utföra en sista order. Cheyennehövdingen Yellow Hawk (Wes Studi, "Dansar Med Vargar") är känd som en riktig mördarindian. Han och hans män har brutalt mördat otaliga soldater utan minsta ånger, däribland flera av Blockers vänner. Han har suttit fängslad hos soldaterna i åtta år, men utvecklat cancer och presidenten har benådat honom. Blocker utses att leda Yellow Hawk och hans familj till hans hemtrakter.

Nu kan du räkna ut resten av handlingen i filmen med arslet. Förstås är det lite mer komplicerat än så, och det finns fler karaktärer och livsöden som spelar in i det hela, men storymässigt är det inte särskilt intressant. Det är stora problem med tempot. Det finns spännande scener i olika konfrontationer, och karaktärer ges utrymme att fördjupas i starka situationer. Men allt för ofta så händer det liksom inget speciellt, och tankarna svävar bort.

Däremot är skådespelet på en magnifik nivå. Bales fingertoppskänsla är fantastisk, och backas upp av en grym ensemble. Inte minst är Wes Studis porträtt av hövdingen tonsäkert och respektfullt. Filmen har dessutom fått goda vitsord från National Congress of American Indians som hyllat filmens sanningsenliga porträtt av amerikansk ursprungsbefolkning, och korrekta användning av deras språk, gester och ritualer. Vackert är det också. Inte på ett sådant sätt att man slås av vackra naturvyer, utan snarare så att man lyckas få omgivningarna att inge en stämning av ett tomt och ödsligt liv. Med hjälp av vackra naturvyer.

Av regissören Scott Coopers tidigare alster har jag bara sett "Crazy Heart", ett drama som jag tyckte mycket om. Båda dessa filmers manus har Cooper skrivit efter förlaga, och helt klart är han fullkomligt kompetent som filmskapare, men behöver nog nån som tar en extra snurr på manuset innan det börjar filmas. När sluttexterna rullar på "Hostiles" så ägnar jag inte historien en tanke, däremot dröjer sig Christian Bales insats tydligt kvar i minnet.

Neeme'se.

1. Ryan Bingham, som medverkar i filmen, är sångare och låtskrivare och lyckas klämma in ett sångnummer då han framför sin egen sång "How shall a sparrow fly" vid en lägereld.

2. Vid ett tillfälle rider man på något som tydligt är en bilväg.

3. Originalmanuset till filmen hittades av änkan till författaren vid en flytt. Han hade aldrig skickat det någonstans, men hon presenterade det för regissören som sedan skrev filmens manus baserat på det.

HENRIK ANDERSSON (2018-07-30)