Hur det slutar? Låt det ta slut snabbt!

När det konstiga händer befinner sig Will och hans blivande, gravida, fru Samantha på helt olika platser. Hon är Seattle där de bor och han är hos hennes föräldrar för att be om hennes hand. Wills svärfar är dock inte speciellt förtjust i honom och han hugger direkt på allt han säger så det blir liksom inte av att be om dotterns hand. Innan Will hinner åka hem igen så sker något som först verkar vara en jordbävning. När det händer pratar Will med Samantha på telefonen och det märks att det händer något och att hon är rädd. Trots att det inte gick något vidare kvällen innan beger sig Will tillbaka till svärföräldrarna och märker då att svärfar (som är före detta yrkesmilitär) är på väg att ge sig av för att leta efter dottern. Will hänger på och de två får göra sitt bästa för att samsas nu när de har en gemensam agenda.

Upplägget på filmen är bra men genomförandet katastrofalt. Man slarvar bort handlingen och överdriver det så till den milda grad att man knappt orkar fortsätta titta. Trots att det bara gått något dygn börjar folk bete sig som om de befunnit sig på medeltiden under flera år. De blir primitiva och fokuserar mer på att skada varandra än att hjälpa varandra och det finns fler fienden än vänner ute på vägarna. Känns inte det minsta troligt.

Den enda behållningen i filmen är Forest Whitaker som spelar Wills hårda svärfar. Han är alltid bra och han gör vad han kan med det material han får här men det är inte lätt. Man får nästan känslan av att det varit viktigare för filmskaparna att göra något häftigt och Mad Max liknande än att göra något realistiskt vilket faktiskt hade kunnat fungeraa riktig bra. Nu blir det bara jobbigt att titta på och man vill bara att det ska ta slut. Skaparna av "How It Ends" borde fokuserat på att "Let It End Fast" i stället.

1. Folk är så upptagna med att vara elaka mot varandra att ingen verkar orka fundera på vad det är som händer och varför. Eller så struntar man bara i att visa oss som tittar det.

2. Jag antar att titeln ska anspela på att detta är slutet men det förklaras inte i filmen.

3. Ett tecken på att Whitaker gör sitt bästa med ett dåligt manus är scenen där han ställer på Will. Whitaker gör scenen bra trots att den är helt ologisk.