Nya grepp för wrestlingkvinnorna i L.A.

Serien som sist beskrevs som en wrestlingversion av "Orange is the New Black" fortsätter i sin andra säsong att ta oss djupare in i damwrestlingens underbara värld och i den samling karaktär som utgör "Glow". Under första säsongen satte B-filmsregissören Sam Sylvia (Marc Maron) motvilligt ihop en samling kvinnor till ett wrestlingteam. Några kunde brottas, några kunde agera - de flesta behövde vilket jobb som helst för att klara sig. Teamet bosatte sig i ett hotell och tränade i ett gym för att slutligen göra en tv-pilot för en lokal kanal och serien "Glow" var född (det vill säga, även tv-serien i serien heter "Glow").

I säsong 2 jobbar gänget med sin första säsong och slåss för att tas på allvar och mot tittarsiffror och hotet om nedläggning. Vår huvudperson är Ruth Wilder (Alison Brie) som efter år som skådespelare utan att få vettiga roller äntligen hittat rätt. Hennes wrestlingskaraktär är ryskan Zoya the Destroya. Ruths bästa vän Debbie Eagan (Betty Gilpin) är också med som karaktären Liberty Belle, men deras relation är skakig eftersom Debbies man var otrogen med Ruth och nu ligger skilsmässan och väntar på att gå igenom. Ruth tassar runt som hon går på äggskal, medan Debbie ser sig som "Glows" stora stjärna och förhandlar till sig en producentroll för att få mer att säga till om, och när Ruth som minst anar det ser Debbie till att ge igen.

Även Sam är sur på Ruth. Han tycker innerst inne att jobbet är under hans värdighet och fräser till när Ruth vill hjälpa till, kanske mest för att hennes idéer och hjälp faktiskt gör showen bättre. Sam behöver släppa på kontrollen, något som hans oväntade faderskap hjälper till. I säsong 1 visade det sig att han hade en tonårsdotter (Britt Baron) som han nu tar hand om, och det mjukar upp den buttra mannen. I det övriga karaktärsstallet finns det tydliga gestalter och intriger som driver dramakomedin framåt. Det handlar om allt från familjerelationer, karriärsval till utvisningshot och kärlek - allt sådant som ger serien liv.

En utstickande detalj med "Glow" är att den utspelar sig i 80-talets mitt och serien har lyckats återskapa tidens "B-het" i det som gänget skapar. Det gör att det blir lite besvärligt att se vissa delar av serien för det är så dåligt! Ett av säsongens tio avsnitt är ett avsnitt av seriens "Glow" och det är hemskt. Har man svårt för den här delen kan det bli svårt att njuta av seriens drama, men det är absolut värt att se bortom det usla för karaktärsdramat är mycket bra.

Säsongen slutar på en ton som öppnar för en helt ny inriktning för serien om den kommer tillbaka, men det är även ett naturligt slut på serien om det skulle vara så. Jag ser gärna mer av det här gänget. Jag tror det finns mycket kvar att utforska och berätta.

1. "Glow" står förstås för Gorgeous Ladies of Wrestling.

2. Precis som den första säsongen består denna av tio avsnitt i ungefär 30-minuterslängd vilket gör att det går snabbt att se serien.

3. Både Ruth och Debbie som sina wrestlingkaraktärer finns att köpa som Funko POP!-figurer för den som samlar på sådana.