Vallarna hyllar Nils Poppe

På Vallarnas friluftsteater i Falkenberg har brevbäraren Dag-Otto tillfälligt gått i pension. I stället hyllades 2017 en av Nils Poppes favoriter - Fabian Bom. Nu kommer den populära scenföreställningen på DVD.

Det är en stor dag. Stinsen Fabian Bom (Jojje Jönsson) väntar på att tåget där hans tilltänkta Gabriella (Mia Poppe) är med ska komma in till perrongen. Gabriella har dock andra planer, hon har nämligen anmält sig som frivillig sjuksköterska till det lokala regementet. För att vinna hennes hjärta anmäler sig Fabian som soldat i samma regemente. Vid sidan av står majorskan Hård och gör allt för att se till så han lyckas, medan Fabians syster Ulla-Britta (Annika Andersson) gör vad hon kan för att se till att han misslyckas.

Samtidigt pågår "Operation Spöregn". I en topphemlig militär operation där Furir Berglund (Mikael Riesebeck) Äntligen ska han visa vad han och hans elitförband går av. Dock går ingenting som det ska. Den lätta uppgift elitförbandet fått till sig visar sig vara svår när deras lastbil hittas i sjön. Och är verkligen kapten Forsberg (Mikael Ahlberg) den han utger sig för att vara?

Farserna på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg är bland de största i Sverige, vilket också märks när några från Sveriges humorelit ställer sig på scen. Annika Andersson är tillbaka, likaså Mikael Riesebeck. Båda lyser de kanske starkast i hela föreställningen. Mikael Riesebecks kroppsspråk och fantastiska timing är oslagbart. När han dessutom sätts tillsammans med Annika Andersson är det som bäddat för succé.

Olikt tidigare farser har dock gänget lite svårt att få igång publiken. Första halvan går skämt efter skämt av utan någon större reaktion. Det är också förståeligt. Fars är som roligast när skämten kommer som en överraskning. Första halvan går alla repliker att räkna ut på förhand och det känns stundtals lite krystat. Målet är att värna Nils Poppes minne och karaktär, men för mycket fokus läggs på detta. Fars ska inte vara "fint".

I andra halvan av föreställningen kommer dock alla in i sina karaktärer och vi får se det gäng vi är vana att skratta åt på Vallarna. Siw Carlsson får lysa på ett sätt endast hon kan och farsen får sina svängar den behöver för att få med publiken..

"Soldat Fabian Bom" är långt ifrån den bästa fars som spelats på Vallarna, men den bjuder utan tvekan in till skratt och efter andra delen lyckas den hedra Nils Poppe väl. För de inbitna fars-fansen är detta ett måste.

Finns inget.

1. "Soldat Fabian Bom" är första gången ett av Nils Poppes egna manus framförs på scen sedan Poppes bortgång år 2000.

2. Det är ganska intressant att Vallarnas friluftsteater i Falkenberg sätter upp en föreställning för att hedra Nils Poppe då han är mest känd för sina föreställningar på Fredriksdalsteatern i Helsingborg där Eva Rydberg håller till.

3. Det är nu 70 år sedan originalfilmen hade premiär.

EMMA ÅKERLIND (2018-08-02)