Smurf börjar tappa greppet

Mamma Smurf och hennes fem små kriminella barn och barnbarn hämtar sig efter förra säsongens stora stöt, som inte gick riktigt som planerat. Ungarna skyller på Smurf för att det gick snett, och börjar utesluta henne från sina liv. Baz, som inte har någon aning om att frugan blivit mördad, försöker hantera sitt liv som ensamstående pappa men vinner kanske inte priser i den tävlingen. Deran tröttnar på det kriminella livet och vill öppna en bar, men när en plan att råna en kyrka dyker upp blir allt lite mer komplicerat.

Pope sätts på att infiltrera kyrkan genom att starta ett förhållande med en kvinna i församlingen, men när de två visar sig ha mycket gemensamt är frågan var Popes lojalitet ligger. När en gammal "kollega" till Smurf dyker upp och utöver utpressning mot henne, försöker hon få sina söner att hjälpa henne men märker att hon börjar att tappa greppet om dem. Dags för Smurf att smida sina egna planer...

En serie som "Animal Kingdom" kan lätt falla i den klassiska säsong 2-fällan. Man kan inte köra samma sak igen, så man måste röra runt lite i grytan och ändra dynamiken, utveckla karaktärerna och hitta på nya vändningar. Det måste dessutom göras utan att man glömmer bort det som gjort första säsongen framgångsrik. Många serier verkar ha ganska dålig koll på just vad som varit det publiken fastnat för, medans andra tappar balansen och ökar på med sin unika grej så allt faller omkull åt andra hållet istället. Här är man smarta nog att egentligen inte göra mer än att slå in en kil mellan Smurf och sönerna. Det tydliggör vilka killarna egentligen är och är kapabla till på egen hand, och Smurfs manipulativa personlighet exponeras när hon inte kan leda pojkarna som hon vill.

På det hela taget är säsongen lika bra som den första. Komplikationerna är lagom många och hjälper ofta både handlingen och personligheterna att utvecklas. Förutom Ellen Barkins Smurf så är återigen Shawn Hatosy som Pope toppen. Bland de nya skådisarna sticker Jennifer Landon ut som Popes "flickvän". Det är klart att det finns lite irriterande saker som man kunde trimmat bort, till exempel J:s flickvän Nicky som bara är en pantad hangaround som man inte bryr sig det minsta om. Om du gillade första säsongen så är det ju inget att fundera på, här finns mer av det goda.

I "Dissecting Pope" pratar skådespelaren Shawn Hatosy och två producenter om karaktären Pope. Intressant, men kort. Sedan runt tjugo minuter bortklippta scener som varierar mellan hyfsat intressanta och helt meningslösa av typen "person ligger i en säng och tittar" eller "bil kör fram och parkerar".

1. Skådespelerskan Jennifer Landon är dotter till kultskådisen Michael Landon, känd från "Lilla huset på prärien" och "Bröderna Cartwright".

2. Säsong 3 har snart rullat klart i USA och säsong 4 kommer under 2019.

3. Lägg märke till att recensionen inte alls nämner sonen Craig. Det är för att han mestadels bara rumlar runt och är jobbig.