Underbar, meningslös underhållning

"Rampage" bygger på ett gammalt arkadspel som jag och mina kompisar stod och spelade allt för många gånger under mina unga år. Jag minns inte alla detaljer jättebra, men som jag minns det gick det ut på att man skulle vara antingen en gorilla, en varg eller en ödla. Med detta djur skulle man sen klättra upp i och slå ner så många skyskrapor som möjligt. Riktigt varför är oklart för mig i dag men man kunde samarbeta eller köra soloräder.

Filmen är lite mer utvecklad och det finns en story som åtminstone är lite logisk. Här får vi ser hur ett företag förlagt sin forskning i rymden för att kunna utföra den utan myndigheternas inblandning. Något går naturligtvis snett och rymdstationen exploderar men inte utan att tre teströr undslipper och sätter kurs mot jorden. De slår ner och utsätter en gorilla, en varg och en ödla för sitt innehåll. Dessa djur växer i storlek och utvecklar en aggressivitet. Filmen går sen ut på att myndigheterna måste stoppa dem innan de löper total amok. Till sin hjälp har de Davis Okoye (spelad av Dwayne Johnson) som fött upp gorillan George som nu växer okontrollerat.

Vill man ha action finns den här, vill man ha humor finns även det med här. Vill man ha sofistikerad handling ska man kanske se en annan film. "Rampage" är verklighetsflykt till 100 procent. Man behöver inte tänka speciellt mycket när man ser den utan man kan luta sig tillbaka och åka med. Specialeffekterna är många (tyvärr inte alltid så bra som jag hade hoppats) och förstörelsen av material ständigt närvarande.

Men som en sådan typ av film är den underhållande och jag gillar den. Det är lite meningslös underhållning och det behövs ibland det också. Men som sagt, förvänta er inte något djupare.

Vi får massor av extramaterial och faktiskt riktigt intressant sådant. Vi får se hur man spelade in filmen och det känns nästan som om man slog rekord i greenscreens. Mycket är naturligtvis datoranimerat, men vi får också se hur en människa spelade apan för att ge Dwayne något att agera mot och animatörerna något att hänga upp sin animerade gorilla på. Riktigt bra.

1. Förstörelsen i filmen är enorm. Jag kan inte låta bli att fundera på hur man någonsin skulle kunna bygga upp staden igen.

2. Dwayne Johnson är riktigt bara här. Perfekt roll för honom.

3. Jag kan inte låta bli att skratta lite åt gorillan Georges lite barnsliga humor.