Presidenten som löser allt

President Kirkman är tillbaka. Seriens andra säsong fortsätter där den första slutade och man knyter ihop lite lösa trådar angående mannen som var skyldig till att Capitolium sprängdes. Men sen går man vidare. Kirkman har nu suttit som president i ett år och det har gått upp och det har gått ner. Han jobbar vidare och vid sin sida har han som tidigare Aaron Shore, Emily Rhodes och Seth Wright, men han får ytterligare en medarbetare i form av den excentriske Lyor Boone. Tillsammans ska de styra presidenten i rätt riktning när det gäller alla de svåra besluten som han måste fatta.

Mitt i allt detta blir först hans svärmor och sen hans fru misstänkta för mutbrott och Kirkman kommer inte undan. Är man president i USA så fastnar sådant som familjen gör även på honom. Så det blir ytterligare en sak som han måste tampas med. Lägg till det ett försök att få honom avsatt så har ni en liten föraning om vad som väntar Kirkman under säsongen.

Egentligen är "Designated Survivor" inte alls min typ av serie. Jag gillar inte när allt ordnar sig och när saker som verkar helt omöjliga att få ordning på bara sådär löser sig under avsnittets sista skälvande minuter. För så är det hela tiden här. Det spelar ingen roll om det är läckor i Vita huset, konflikten mellan två fiktiva länder (som ska föreställa Nord och Syd Korea) eller en lag eller en budget som bara måste igenom. Det ser nattsvart ut men till slut så löser det sig. Jag hatar sådant men jag kan ändå inte låta bli att se serien. Jag vet inte vad det är som gör att jag fastnat för den men det har jag.

Skådespelarinsatserna är för det mesta bra. Sutherland skulle kanske kunna viska lite mindre när han pratar och karaktären Hannah Wells känns både överspelad och överkvalificerad för att "bara" vara en CIA-agent, men annars fungerar det och jag gillar Kirkman och resten av gänget. Dessutom har man fått in en ordentlig överraskning mitt i säsongen. Något jag inte såg komma.

Fyra små korta bakom kulisserna filmer får vi. En handlar om säsong två, en om de nya karaktärerna, en om hur man återskapat Vita Huset och en om hur fans kommer fram och pratar med skådespelarna. Inte så speciellt upphetsande extramaterial om jag ska vara helt ärlig. Känns dessutom som om man återanvänt vissa delar i fler av dem.

1. Serien är nu nedlagd och det blir inte en tredje säsong. Trist.

2. Man blir sugen på att besöka Vita huset och se om det ser ut som i serien.

3. 22 avsnitt får vi i säsong 2.