Känslokall pjäs kryper in under skinnet

Det är en minst sagt krånglig titel. "Thoroughbreds" ramlar inte ur munnen utan att man behöver koncentrera sig för att alla nyanser ska hamna rätt. Filmen i sig är inte lika komplicerad även om det inte är någon standardberättelse vi får ta del av under 90 minuter. Den är manus- och regidebut för Cory Finley som berättar i extramaterialet att han skrev den som en pjäs men själv insåg dess filmiska kvaliteter och bytte forum. Historien skulle absolut fungera som en pjäs. Det är förhållandevis få karaktärer. Det mesta av historien utspelar sig i en gigantisk herrgård och vissa scener skildras utan klipp precis som de skulle ha spelats på en scen. Snyggt, effektivt och bra.

Amanda (Olivia Cooke) är en tonåring utan känslor. Hon ser helt nollställd ut men är smart som bara tusan. Hon har ett bagage och det är att hon dödade sin häst. Exakt hur är det ingen som vet, men vi får reda på det. Hon berättar det för skolkamraten Lily (Anya Taylor-Joy) som blivit anställd för att hjälpa Amanda att plugga. Lily är till skillnad från Amanda fullproppad med känslor och bär även hon på ett bagage. I anslutning till sin pappas död plagierade hon några skoluppgifter vilket fått henne avstängd från skolan. Hennes mamma har träffat en förmögen man, Mark (Paul Sparks), i vars herrgård de nu bor. Mark är inte speciellt trevlig mot mamman, och är ännu värre mot Lily. Känslorna är besvarade trots att Lily inte riktigt vågar ge utlopp för dem.

Amanda, smart som en Nobelpristagare, är trots sin känslofattiga personlighet bra på att läsa människor och hon ser direkt att Lily hatar sin styvfar och hon planterar en idé i hennes huvud: varför inte döda honom? Ju mer Amanda och Lily umgås ju mer närmar sig Lily Amandas känslokalla värld. Men ska de verkligen gå så långt att de genomför planen?

Jag är lite allergisk mot genrebenämningen "psykologisk thriller" men den passar ganska bra på "Thoroughbreds". Inledningsvis framstår Amanda som en psykopat med kontroll, men ju längre filmen går kan man fundera på vem som egentligen är en psykopat. Utöver de tre karaktärer som nämnts figurerar även den hädangångne men ack så briljante Anton Yelchin som en wannabe-skurk som tvingas in i tjejernas plan. Det går ont i mig när jag måste inse att Yelchin inte kommer att förgylla fler filmer med sin talang.

Talang är även det ord som passar bra på Olivia Cooke och Anya Taylor-Joy. Taylor-Joy var lysande i "Split" häromåret och "Ready Player One"-bekanta Cooke är suverän på att utstråla otroligt mycket med ett ansiktsutryck som är i det närmaste helt dött. Fantastiskt!

"Thoroughbreds" kryper in under skinnet. Helt klart sevärd.

Ungefär tio minuter fördelade på två borttagna scener, en bakomfilm och fyra karaktärsprofiler är vad som ligger med som bonus. De borttagna scenerna gör varken till eller från, men det renodlade bakommaterialet fyller sin funktion trots den korta speltiden. Ibland behövs det inte mer än några få minuter koncist och välproducerat bakommaterial. Snyggt!

1. Ungefär två år dröjde det innan filmen hade officiellt biopremiär. Det berodde mest på att den reste runt på många olika filmfestivaler.

2. Under tiden förlorade vi Anton Yelchin tragiskt i en bilolycka och "Thoroughbreds" påstås vara hans sista film.

3. Thoroughbred är en hästtyp som på svenska kallas Engelskt fullblod.