förbannat bra att jag blir ledsen

I mina recensioner av de tidigare säsongerna av "Better Call Saul" har jag skrivit att serien kommer allt närmare "Breaking Bad" och avståndet mellan serierna minskar verkligen allt mer. Konstigt vore det annars, men det jag gillar så mycket med den här ihopvävningen är att luckor som jag inte ens visste fanns fylls i. Bara en sådan sak som att methlabbet under tvättinrättningen behövde byggas någon gång.

Fram till nu har vi sett hur James "Jimmy" McGill (Bob Odenkirk) bollat sin stundtals tveksamma juristkarriär med den skakiga relationen till den framgångsrika storebrodern Charles "Chuck" McGill (Michael McKean). Slutet på säsong tre var dystert värre - Jimmy blev av med sin advokatlicens under ett år och Chuck tog sitt eget liv. Det här säsongen handlar för Jimmys del om att hantera året utan licens och sorgen efter Chuck. Det sista är snabbt avklarat för Jimmy lägger inte mycket tid på att sörja sin bror, förutom när han har något att vinna på det. Kim Wexler (Rhea Seehorn) finns vid hans sida, inledningsvis med gipsad arm och skrubbsår efter bilolyckan i säsong tre, och när säsongen slutar efter de sedvanliga tio avsnitten får vi kanske en viss föraning om varför det skär sig mellan dem till slut.

Jimmy får tiden att gå genom att söka jobb. Han får anställning i en mobilbutik utan några kunder men hittar en kundkrets för engångstelefoner på ett annat håll, vilket får honom att damma av träningskläderna och karaktären Saul Goodman igen. Som många av Jimmys påhitt får detta en negativ konsekvens som gör att Jimmy och Kim får samarbeta för att lösa problemet. Även Kim njuter av att få bända lite på reglerna emellanåt, och använder sig av Jimmy för att lösa ett eget problem. Detta är kanske en av säsongens roligaste sekvenser.

Chuck och Kim var inte de enda som for illa i säsong tre. Hector Salamanca (Mark Margolis) förgiftades med felaktig hjärtmedicin av sin underhuggare Nacho Varga (Michael Mando) och resultatet blev att Salamanca nu är helt invalidiserad och bara kan kommunicera med en fingerknackning. Hjärnan bakom det hela är kycklingmannen Gustavo "Gus" Fring (Giancarlo Esposito) som vill manövrera bort familjen Salamanca från sin knarkverksamhet, men det går inte helt i mål. Varga som trott att han blivit fri från Salamancas grepp hamnar mitt emellan två krafter, vilket försvåras när Lalo Salamanca (Tony Dalton) dyker upp.

I Frings närhet finns förstås även Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks) som lugnt kan luta sig tillbaka och få sina svarta pengar tvättade genom bolaget Madrigal där han är "anställd" som säkerhetskonsult. Uttråkad ser Mike till att göra jobbet på riktigt - och dessutom givetvis alldeles för bra, vilket leder till att Fring ger honom ett mer omfattande uppdrag. Methlabbet ska byggas i smyg, under jord, bland berg och bråte och ett specialteam måste anlitas och hållas helt under radarn. Där kommer Mike in i bilden, men hur ska man motivera totalt isolerade människor under ett års tufft arbete?

I skrivandets stund är "Better Call Saul" en av mina absoluta favoritserier och jag blir genuint ledsen över att det är ett år kvar tills jag får se mer av den. Allt är så otroligt bra med den. Skådespelet, manuset, karaktärsutvecklingarna och det faktum att det finns ett slutmål, nämligen att knyta ihop allt med "Breaking Bad". Jag skulle tro att "Better Call Saul" kan fungera helt på egna ben för de som inte sett föregångaren, men alla de små pusselbitar som går ihop adderar verkligen ett extra lager till serien som gör den så förbannat bra.

Åter igen skrattar jag lite åt mitt gamla jag som tyckte att spin-off-idén var usel när den lanserades för runt fem år sedan. Om jag visste då vad jag vet nu hade jag knipit min flabbande käft hårt.

1. Säsongen inleds med fortsättningen på den nutida (men svartvita) berättelsen om Omaha Gene, Jimmy McGills nuvarande alias helt under radarn och med paranoian som närmaste vän.

2. Några av de "Breaking Bad"-bekanta figurer som dyker upp denna gång är Lavell Crawford som Huell Babineaux och David Costabile som kemisten Gale Boetticher.