Långt och spretigt

Många människor verka ranka "The Raid"-regissören Gareth Evans Netflixrysare "Apostle" som en modern skräckklassiker. Det gör inte jag, för även om den har vissa intressanta poänger är det en film som hade tjänat på en rejäl trimning och lite mer fokus i berättelsen. Med en speltid på 130 minuter och för många idéer och stilar under samma tak blir slutresultatet inte helt perfekt.

Det är tidigt 1900-tal. Thomas Richardson (Dan Stevens) blir hemkallad för att hitta sin syster som har blivit kidnappad av en kult. Thomas är en före detta präst som tappat tron efter att ha försökt introducera kristendomen i Peking. Då ingen gud hörde hans rop på hjälp när han torterades brutalt lämnade han det livet bakom sig. Men han kan inte lämna sin syster och reser till den övergivna ö utanför Wales där en kult håller systern fången. Thomas spelar troende till den självutnämnda profeten Malcolm Howe (Michael Sheen). Historien lyder att Malcolm och två andra män strandade på ön och upptäckte en gudinna där, och Malcolm blev hennes röst.

Anledningen till att ön var övergiven var för att den inte var odlingsbar men med hjälp av blodsoffer har gudinnan fått skördar att gro, men det räcker inte. Kidnappningen är ett sätt för Malcolm att pressa fram pengar för att kunna föda sin församling. Thomas spelar spelet men försöker efter bästa förmåga att kartlägga ön, byn och människorna i hopp om att hitta systern. Han får en hållhake på en yngling som har ett förbjudet förhållande med en flicka och får bekräftat att systern finns där någonstans. Samtidigt har Malcolm och hans män förstått att det finns en inkräktare på ön och snart ska Thomas dras in i ett blodigt vansinne.

Det som faktiskt är bra med historien, och nu blir det kanske lite spoilers, är att gudinnan inte är något hittepå utan det finns en sorts varelse gömd i byn som matas med blod och slafs från olika offer. Det var lite udda, för vanligtvis när det handlar om kulter och sekter är allting bara ett påhitt för att lura flocken.

Men helheten spretar. Långa delar av filmen är tråkigt kostymdrama i den religiösa världen, medan andra partier är actionfyllda, blodbestänkta och krångligt ologiska. För mig blir det ett misch-masch som jag inte tilltalas av. Det är möjligt att en tilltajtning av hela filmen hade givit ett bättre slutresultat, men jag tror att det stora problemet är att det är för många olika idéer som inte riktigt passar ihop. Tyvärr.

1. Dan Stevens har plockat med lite av det galna skådespelet från tv-serien "Legion" till "Apostle" då karaktären är en ganska knäckt person som drogar sig och därmed agerar därefter. Det ligger dock på gränsen till överspel så jag hade nog önskat att Stevens hade tonat ned galenskapen lite.

2. Gareth Evans verkar gilla att leka med kamerans riktning utifrån personers POV (point of view) för vid flera tillfällen är bilden upp och ned eller på sidan då en person hänger just upp och ned eller hamnat på sidan. Smart eller irriterande? Diskutera i grupp!

3. En bättre kombination av kult/sekt-grejen och något övernaturligt är "The Endless".

ANDERS JAKOBSON (2018-10-25)