Omöjligt uppdrag: Recensera utan spoilers

Tom Cruise syns återigen som Ethan Hunt i en ny "Mission: Impossible"-film. Den sjätte i ordningen för att vara exakt. Och vi kan redan nu slå fast att gillar man "Mission: Impossible"-filmerna kommer man gilla även denna. Den har allt som man kan förvänta sig. Twister, jakter både till fots, i bil och båt, slagsmål, skurkar och kärlek. Filmen börjar med att Hunt får ett uppdrag och efter att han och vi fått höra vad det handlar om får vi den klassiska dialogen där det förklaras att han och hans team får klara sig själva och om de åker fast kommer all kännedom om dem att förnekas. Meddelandet förstörs sen fem sekunder efter att det är slut. Precis så där som man förväntar sig.

Den här gången gäller det att förhindra att plutonium hamnar i skurkarnas händer och Hunt sätts på ordentliga prov och det är inte alltid han lyckas, något som kommer få stora konsekvenser i den här filmen. Förutom Cruise är även Ving Rhames tillbaka och det är bara dessa två herrar som varit med i alla filmerna. Vi ser även Simon Pegg igen och jag gillar verkligen hans karaktär. Smart, lite feg och orolig uppblandad med ett stort tekniskt kunnande. Rebecca Ferguson gör återigen rollen som Ilsa Faus och dyker upp lite som gumman i lådan när vi minst anar det. Hon fungerar okej, men får nog ses som den svaga länken i gänget.

Filmen är annars rätt svårrecenserad då jag inte vill avslöja för mycket för precis som vi är vana med så svänger det när det gäller vilka man tror är goda och vilka som är onda. En avslöjade sig dock rätt fort, vilket kändes lite klantigt. En annan lite klantig sak är att man i filmen verkar ha en ganska skev tidsuppfattning. Vid ett tillfälle ska gruppen desarmera två bomber. De har 15 minuter på sig innan det smäller och när man som tittare börjar tycka att nu måste det gått i alla fall en halvtimme får vi se räkneverket på bomben och då är det sex minuter kvar. Känns lite löjligt om jag ska vara ärligt.

Men filmen underhåller och jag tittade inte en enda gång på klockan under de två och en halvtimme den pågår och det är ett bra betyg.

Extramaterialet ligger på en egen disk och är över en timme långt. Det täcker allt från hur filmen spelades in till hur man gjorde vissa stuntscener till hur man byggde om och ändrade byggnader man spelade in i. Vi får veta det mesta och det är inte mycket som man inte går igenom. Man är noggrann och även om det är intressant så är det nästan så det blir lite för mycket.

En sak som är väldigt klart när man sett extramaterialet är dock att Tom Cruise är en tuff rackare som gör om inte alla så de flesta av sina stunts själv. Mycket imponerande!

1. Scenen inne på den offentliga toaletten tog fyra veckor att spela in…

2. Med sina 2 timmar och 27 minuter är detta den längsta filmen i serien.