Snyggaction för andra gången

Fyra år efter "The Equalizer" får vi återigen stifta bekantskap med den pensionerade och officiellt dödförklarade CIA-agenten Robert McCall (Denzel Washington). Uppföljaren kommer egentligen inte som en överraskning - filmerna är baserade på en tv-serie från 80-talet, men samtidigt gör den det för mig. I slutet av min recension av föregångaren ifrågasatte jag behovet av en fortsättning, men stora internationella filmbolag lyssnar uppenbarligen inte på små recensenter från Sverige...

Skämt åsido: Uppföljaren är här, vare sig jag vill det eller inte, och glädjande nog kan jag konstatera att det inte är total upprepning av den första filmen vi får även om delar av dramaturgin känns igen. I förra filmen var McCall en man som höll sig under radarn till följd av sin självvalda död och sin frus bortgång, men när en ung prostituerad behandlades illa av sin hallick såg han sig tvungen att reagera och ställdes då mot en rysk maffia.

Nu är McCall Lyft-chaufför och håller sig för sig själv, men kan inte låta bli att ingripa om något berör honom. En kidnappad ung flicka, eller en ung kvinna som blivit utsatt. Då skyr han inga medel utan brukar det våld som behövs för att göra rätt. Moraliska tvivel är inget för McCall.

I Belgien dödas en man och kvinna brutalt och alltid arrangeras för att för att se ut som ett mord-självmord. Mannen visar sig vara en CIA-tillgång och när McCalls gamla kollega (Melissa Leo) undersöker det hela ser hon att något inte stämmer. Men hon kommer för nära sanningen och mördas. McCall ser sig tvungen att göra en insats och sanningen bakom det hela sätter honom i allvarlig fara.

Precis som första filmen är det Antoine Fuqua som står för regin och med två konstanter som går igen blir resultatet bra. Det är samma balans mellan fräck action med en viss förkärlek till det brutala och det intellektuella. McCall är ju en beläst man som vill det bästa för de som är lite svaga och utsatta. I den här filmen handlar det om en ung granne (Ashton Sanders) som står och vacklar medan att följa sina konstnärsdrömmar eller den ekonomiska säkerhet ett gängliv kan erbjuda. Det är med andra ord inte enbart fullt ös hela vägen.

Actionsekvenserna är snygga och roliga att titta på. McCall har ju någon sorts Sherlock Holmesk slutledningsförmåga där han förutspår ett händelseförlopp och oskadliggör fiender med hjälp av det som finns tillhands. Som en kittel med kokande hett vatten, ett kreditkort eller en harpun.

"The Equalizer 2" träffar betydligt mer rätt än vad jag trodde att den skulle göra när jag såg den första filmen för fyra år sedan. Plötsligt är jag till och med lite intresserad av att se en tredje film...

Det är inte ofta man ser en trailer för en films extramaterial när man stoppar in en ny skiva i spelaren, men så är fallet med "The Equalizer 2". Lite lustigt.

Storfans av filmen kan njuta av två nya sätt att se filmen. Dels i "Retribution mode" och dels med ett trivia track. Det sista innebär att det dyker upp lite skriven fakta på skärmen medan man tittar. Omslaget utlovar att fakta som "garanterat överraskar även de största 'The Equalizer'-fansen" ska vara med. Det vet jag inget om, men jag vet att när man väl tryckt igång triviaspåret så går det faktiskt att klicka sig fram till nästa fakta med hjälp av kapitelknappen.

"Retribution mode" är en fattigmansvariant av sådant som bland annat kallats "Maximum Movie Mode" i andra sammanhang, det vill säga ett lite mer visuellt kommentarspår. I det här fallet är det Denzel Washington och Antoine Fuqua som sitter framför någon filmduk och pratar om scener och innehåll då och då under filmens gång. Jag har bara provtittat lite och tyckte att det såg lite B ut, men utgår från att det ändå är värt besväret om man är intresserad.

Övrigt extramaterial består av tre kortare featuretter av ganska traditionellt snitt som tar upp actionsekvenser, Washington och hans karaktär samt alla andra karaktärer i filmen. Lite självklarheter varvas med ryggdunkande. Dessutom finns det drygt 20 minuter med bortklippt eller förlängt material.

1. Trots en lång karriär på över 40 år och över 50 roller är detta första gången Denzel Washington gör samma roll en gång till.

2. Under produktion kallade filmteamet skämtsamt filmen för "The Sequelizer", vilket är en rätt fyndig titel.

3. Antoine Fuqua har uttryckt intresse för att göra en tredje film så vi får väl se vad som händer med det.