Mannen som skapade seriemördaren

Innan Ted Bundy existerade inte termen seriemördare. Ingen hade tidigare mördat så många personer som han. I denna TV-serie som bygger på samtal som journalisten Stephen Michaud gjorde med Ted Bundy 1980 får vi höra hans historia. Samtalen ligger till grund för Stephens bok "Conversations with a killer" men är även grunden till denna dokumentär. Vi får höra både från Bundy själv och de som jagade honom. Detta varvas med autentiska TV-inslag från tiden då Bundy härjade som värst. Vi ser intervjuer med poliser som letade efter hans offer och anhöriga. Vi får följa utredningen och se hur man trots att det tog tid och trots att många misstag begicks till slut fick tag på Bundy. Vi får även se hur han lyckas rymma inte mindre än två gånger från två olika fängelser.

Serien är välgjord och är lika fascinerande som obehaglig. Bundy var helt klart en störd människa utan någon som helst empati för andra och njöt förmodligen ordentligt när han hade ihjäl sina offer. Men han hade också en otrolig tur. På den tiden, 1970-talet, så samkördes inget mellan de olika polismyndigheterna vilket gjorde att en myndighet inte hade en aning om utifall de mord som just skett där kunde kopplas samman med andra mord i andra delar av USA.

Vid ett tillfälle hade ett vittne inte bara sett Bundy försvinna med den saknade kvinnan utan dessutom hört honom presentera sig som Ted. Vittnet hade dessutom gett polisen underlag för en bra fantombild och hon visste vilken typ av bil han körde, inklusive färgen. Ändå undkom han. Men till slut efter att ha kämpat som sin egen advokat fick han vad han förtjänade och världen är nu fri från Ted Bundy. Jag är dock glad att Netflix släpper denna serie. Den är definitivt sevärd.

1. Netflix släppte denna exakt på dagen (24 januari) 30 år efter Bundys avrättning.

2. Jag såg mycket av sändningarna när O.J. Simpson stod åtalad för mord och det är lite kul att se hur man uppfattade att rättegången mot Bundy sändes på TV. Det var första gången något sådant gjordes.

3. Regissören Joe Berlinger har även gjort spelfilmen "Extremely Wicked, Shockingly Evil, and Vile" som fått riktigt bra kritik. Man kan ju anta att dokumentären var en del av researcharbetet...

HANS-ÅKE LILJA (2019-02-06)
20 senaste recensionerna i kategorin dokumentär