Möjlig kultfilm i framtiden men inte nu

I leken "Beskriv en film genom att säga att den är en blandning av A och B" så har vi kommit fram till "Office Uprising" som då är resultatet av att korsa "The Office" med "Shaun of the Dead". Alltså: Kontorshumor varvat med splatterkomedi. Det låter ju alldeles lysande på pappret, och visst - "Office Uprising" har möjligen chansen att bli en kultfilm i framtiden, men inte för denna recensent.

Desmond (Brenton Thwaites) jobbar på redovisningsavdelningen hos en stor vapentillverkare i Texas. Han har hittat ett vis att glida genom dagen utan att få speciellt mycket gjort. Han kommer givetvis försent och har sedan sina sätt att verka upptagen och engagerad när han i stället inte gör någonting alls eller jobbar på sitt egna tv-spel och tar illegala rökpauser i städskrubben. På en annan avdelning jobbar bästisen Samantha (Jane Levy) som vill hans bästa och faktiskt motiverar honom att göra en liten förändring och, typ, fokusera på jobbet. Framför allt den rapport till chefen Adam Nusbaum (Zachary Levi) han skulle gjort och färdigställt för länge sedan. Detta gör att Desmond missar en stor företagsinformation där de anställda introduceras till en ny sorts energidryck.

Nästa dag kommer Desmond för sent igen, men då har hela kontoret förvandlats till aggressiva och blodtörstiga galningar på grund av den där drycken. Alla utom Desmond och hans två kollegor Mourad (Karan Soni) och Lentworth (Kurt Fuller). Samantha är lite smittad men tillräckligt medveten för att vara med i den motståndsstyrka gänget bildar. Det blir en extremt blodig kamp för att överleva dagen och hitta ett sätt att bota Samantha innan det är för sent. Och när chefen blivit den värsta galningen blir det förstås extra svårt.

Trots ganska hyfsade förutsättningar blir "Office Uprising" mest en gäspning för mig. Jag skrattar inte åt skämten och actionsekvenserna blir snabbt enformiga. Specialeffekterna drar åt lågbudgethållet vilket ger filmen ett lite B-aktigt skimmer som både gynnar och skadar den. Det blir lite det där märkliga ingenmanslandet där filmen antingen skulle varit väldigt mycket sämre eller väldigt mycket bättre för att bli bra.

Men jag fattar ändå grejen och förstår att filmen kan bli kultstämplad i framtiden. Kanske behöver man vara på rätt humör för den här typen av film för att garva och njuta redan nu.

1. Lite kul att Brenton Thwaites och Zachary Levi spelar mot varandra. De är ju båda involverade i aktuella DC Comics-filmatiseringar. Thwaites som Dick Grayson a.k.a. Robin/Nightwing i "Titans" och Levi i "Shazam!" där han spelar titelrollen.

2. Filmen är regisserad av Lin Oeding som har lite kortfilmer och strömässiga tv-serieavsnitt på cv:t sedan tidigare. Som regissör, alltså, som stuntman eller stuntkoordinator är meritlistan betydligt mer imponerande, vilket förklarar att actionscenerna är ganska utstuderade och uttänkta.

3. Manusförfattarna Ian Shorr och Peter Gamble Robinson har inte jättemycket i bagaget, och utöver denna film har de tv-serien "Trenches" gemensamt. Ian Shorr skrev dock filmen "Splinter" som ligger i vårt arkiv.

ANDERS JAKOBSON (2019-02-13)