Mr. Cage förbjuds härmed att skådespela

Först måste jag bara få uttrycka min förvåning över att någon fortfarande vill anlita Nicolas Cage. Han har gjort en det hyfsade rolltolkningar genom tiderna men på senare tid…nej, den senaste tiden har det har bara gått utför och senaste "Between Worlds" är ett katastrofalt bra exempel på det.

Här får vi se hur Cage spelar Joe, en lastbilschaufför som mist fru och dotter i en brand och som nu är på dekis. Han kan inte betala för sig och riskerar att bli av med sin bil. En kväll stannar han på en mack och får syn på en kvinna som blir strypt inne på toaletten. Joe avbryter det hela men det ska visa sig att allt är planerat. Kvinnan, Julie, håller nämligen på att rädda sin dotter, Billie, som ligger i koma genom att låta sig själv dö under en kort tid. Exakt hur det går till bryr man sig aldrig om att förklara, förmodligen vet inte ens regissören vad man vill säga här. Hur som helst, dottern överlever och återhämtar sig men uppträder lite underligt. Helt plötsligt vet hon saker som bara Joes fru vet och Joe börjar tro att det kanske är hans fru som kommit tillbaka.

Jag har redan avslöjat att Cage gör ett uselt jobb i rollen som Joe och tyvärr gäller det även Franka Potente och Penelope Mitchell som Julie och Billie. Allt känns överdrivet och överspelat. Karaktärerna agerar på ett sätt som inte känns det minsta trovärdigt och det hela blir nästan mer komiskt än skrämmande. Dessutom så händer allt så fort, filmen är bara 90 minuter lång, och man hinner helt enkelt inte med att förklara vad som händer och varför.

Resultatet blir en usel film och jag kommer tänka mig för både en och två gånger till innan jag ser en film där Nicolas Cage spelar huvudrollen. Jag kan bara hoppas att alla regissörer därute gör detsamma innan de anlitar honom.

En trailer.

1. Upplägget kändes förmodligen bra i manusform men slarvades sen bort helt.

2. Något som han är bra på Cage är att se sluskig och skitig ut…