Måndag hela veckan i New York ryska?

"Russian Doll" påminner i upplägget om "Måndag hela veckan" men är ändå helt annorlunda. När vi kommer in i serien möter vi Nadia Vulvokov. Hon befinner sig i badrummet hemma hos en vän, Maxine, som ordnat en födelsedagsfest åt henne. Vi får följa henne under kvällen som efter diverse omvägar slutar med att hon blir påkörd av en taxi, dör och återigen helt plötsligt befinner sig i Maxines badrum. Detta upprepar sig gång på gång och Nadia försöker varje gång överleva samtidigt som hon försöker räkna ut vad som händer med henne. Tills en dag då hon störtar mot sin död i en skenande hiss och möter Alan Zavari som är lika lugn som henne. Han vet att han kommer dö för att sen dyka upp i sitt badrum igen.

Jag gillar serien. Jag gillar framför allt Natasha Lyonne som många säkert känner igen som Nicky i "Orange is the New Black". Hon är perfekt i rollen som den lite arroganta men innerst inne väldigt rädda Nadia. Hon har även varit med och skapat serien och regisserade även första avsnittet. Även Charlie Barnett som spelar Alan gör en väldigt bra rolltolkning. Handlingen utspelar sig i New York och efter att ha sett hela säsongen så är jag lite osäker på varför den heter "Russian Doll". Jag gissar att det är en koppling till de många lager som finns i en rysk docka men det bekräftas aldrig.

När det gäller upplösningen och förklaringen till varför det som händer händer så tycker jag att det fungerar. Det kanske går lite för lätt på slutet men jag tycker ändå att man syr ihop storyn och får ett trovärdigt slut. Serien ses med fördel i en eller ett par sittningar. Den består av åtta avsnitt som är runt 23 minuter så hela serien blir inte mycket längre än en lång långfilm.

1. Vi ser Dascha Polanco som Alans flickvän Beatrice. Även hon har en roll i "Orange is the new Black".

2. Serien såldes in till Netflix som en tresäsongersserie så troligen har vi inte sett det sista av Nadia än.

3. Jag måste erkänna att jag är svag för filmer som innefattar tidshopp, dimensioner och upprepning av situationer.