Kärlek vid första paraplyöppningen

Vid den absolut första anblicken känns "The Umbrella Academy", en adaption av serietidningen med samma namn, som en ren efterapning av "X-Men": En rad ungdomar med superkrafter fostras av en äldre man i en skola. Men det är lyckligtvis mer än så, både till konceptet och till tv-seriens uttryck.

Den 1 oktober 1989 föds 43 barn runt om i världen exakt samtidigt. Det lustiga är att ingen av de 43 mammorna var gravida när dagen började. Den excentriska miljardären Sir Reginald Hargreeves (Colm Feore) adopterar så många av dem som går. Det blev sju barn som han numrerade efter duglighet. Alla har nämligen superkrafter, förutom Nr 7, Vanya (Ellen Page), som får stå bredvid när resterande sex grupperas som superhjälteensemblen The Umbrella Academy och gör hjältedåd. Allt rullar på tills Nr 6, Ben (Justin H. Min), vars superkraft är att han har monster från andra dimensioner under sitt skin, omkommer och Nr 5 (Aidan Gallagher), som kan hoppa sig genom rum otränat börjar hoppa genom tiden och helt enkelt försvinner. En efter en försvinner barnen i The Umbrella Academy.

I nutid samlas de spridda syskonen när Sir Reginald dör. Alla återvänder till det stora tegelhuset där deras pojk- och flickrum finns kvar. Nr 1, Luther (Tom Hopper) kommer från månen där han varit på uppdrag av sin far. Hans superkraft är en enorm styrka, men sedan syskonen senast såg honom har hans fysik förändrats. Nr 2, Diego (David Castañeda) lever fortfarande kvar i superhjälterollen med sin extraordinära förmåga att kasta knivar. Hans påfund gäckar polisen. Nr 3, Allison (Emmy Raver-Lampman) är den stora kändisen i syskonskaran - filmstjärnan som tveklöst nått sin status tack vare sin förmåga att manipulera folk med meningen "Jag hörde ett rykte att...". Nr 4, Klaus (Robert Sheehan) är en missbrukande galning, men det har att göra med hans superkraft. Han kan nämligen prata med de döda, och enda sättet att mota bort dem är att bedöva sig. Dock betyder detta att Klaus är den enda som kan se och prata med den avlidna brodern Ben.

Även Vanya, som gjort sig ovän med de andra genom att skriva en bok om familjen, återvänder till huset där pappans trognaste assisten, den pratade schimpansen Pogo (Adam Godley) och familjens robotmamma Grace (Jordan Claire Robbins) fortfarande bor kvar. Men i samband med begravningen kommer Nr 5 tillbaka, fortfarande 13 år utseendemässigt men i själva verket mycket äldre. Han berättar att apokalypsen bara några dagar bort. Plötsligt måste den extremt dysfunktionella familjen att samarbeta.

Allt ovan är ungefär det som kommer fram i det första av de tio avsnitten. Resten av avsnitten för visserligen storyn framåt men ger extremt mycket fördjupning i karaktärerna och deras historia. Varje syskon hamnar i fokus minst en gång och det gör att hela säsongen blir lika tillfredsställande som en bra bok där pusselbit efter pusselbit sammanfogas till en helhet. Dessutom blir det spännande. Nr 5, som alltså aldrig fick ett vanligt namn, vet mycket mer än alla andra och är jagad av tidsresande lönnmördare, spelade av Cameron Britton och Mary J. Blige (!), vars tidsmaskin vid ett tillfälle hamnar i Klaus händer. Vanya får en ny vän i Leonard (John Magaro) som Allison tycker verkar skum. Dessutom får både vi och syskonen veta detaljer kring sin stränga far som vänder upp och ned på allt, där den allra värsta hemligheten är helt avgörande för säsongens avslutning.

"The Umbrella Academy" är en serie som tilltalar mig direkt efter ett avsnitt. Det skruvade upplägget och det vältecknade karaktärsstallet fungerar utmärkt och när det dessutom blir lite "The Royal Tenenbaums"-inspirerat i både ton och utseende så är det knappast något negativt!

Bland skådespelarna imponeras jag mest av Aidan Gallagher som gör en helt klockren gestaltning av Nr 5. Han har pojkutseendet men lyckas förmedla en erfaren man i sitt agerande. Det är riktigt bra, men hela ensemblen gör ett riktigt bra jobb. Säsongens upplägg med fokus på alla karaktärer hjälper förstås till.

Jag hoppas att Netflix beställer mer. Det finns mer att berätta, och det säger jag utan att ha läst en ruta av originalet. Till exempel skrapar vi bara på ytan om vem Sir Reginald egentligen är och det finns förmodligen mer lager i karaktärerna att ta fram. Så jag håller tummarna för mer!

1. Serieförlagan är påhittad och skriven av Gerard Way, före detta sångare i rockbandet My Chemical Romance.

2. Första säsongen är baserad på den första omgången "The Umbrella Academy: Apocalypse Suite", sex nummer utgivna 2007-2008. Den har följts av "The Umbrella Academy: Dallas" (sex nummer 2008-2009) samt "The Umbrella Academy: Hotel Oblivion" vars omgång startade i oktober 2018. Med andra ord finns det material att basera eventuella kommande säsonger på.

3. Jag gillar att seriens titel skrivs ut på olika sätt i varenda avsnitt,

ANDERS JAKOBSON (2019-02-25)